به گزارش رکنا، سید مناف هاشمی استاندار گلستان درباره مشکلات تجار و بازرگانان گلستانی گفت: بعد از سفر رییس جمهوری به ترکمنستان مقرر شد وزارت راه و شهرسازی مشکل اتصال خط ریلی ایستگاه اینچه برون را در زمان کوتاهی کمتر پیگیری کند، اما اکنون چهار ماه از ماموریت این وزارتخانه می‌گذرد، ولی اقدامی برای رفع آن انجام نشده است.

به گفته وی، مشکل بهره برداری از طرح تعریض خط ریلی در ایستگاه اینچه برون بیشتر اختلاف مالی با کشور همسایه بوده که ازعهده تجار و استانداری گلستان خارج است و باید از طریق دو دولت رفع شود.

هاشمی اضافه کرد: استانداری گلستان در این رابطه چندین مذاکراتی با مسئولان کشوری مرتبط انجام داده و وزیر راه و شهرسازی هم قول مساعد داده است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

وی گفت: رفع مشکل جابجایی کالا در ایستگاه ریلی اینچه برون نقش به سزایی در توسعه تجارت کشور با توجه به ارزان و به صرفه بودن آن دارد.

فعالان و کارشناسان حوزه اقتصادی استان گلستان می‌گویند: وجود خط ریلی بین المللی نقش بسزایی در توسعه تجارت با کشور‌های سی آی اس با کشور‌های آسیای میانه و چین دارد، اما متفاوت بودن عرض خطوط راه آهن ایران و ترکمنستان مشکلاتی ایجاد کرده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند؛ بهره برداری نشدن از طرح تعریض و اتصال دو خط ریلی در ایستگاه اینچه برون ضمن تاخیر در جابه جایی کالا، هزینه‌های تجار استفاده کننده از این مسیر را افزایش داده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: اکنون اتصال این خط ریلی در ایستگاه اینچه برون به همکاری مسئولان دو کشور نیاز دارد تا طرح تعریض آن به کاهش هزینه‌ها و افزایش مبادلات بین ایران و کشور‌های سی آی اس کمک کند.

مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: برای برخورداری از طرح تعریض و اتصال آن نیاز است که دو میلیون و ۴۴۲ هزار دلار به طرف ترکمنستانی پرداخت شود چک این رقم را راه آهن صادر و در اختیار ذیحسابی برای تبدیل به ارز قرار داده است.

به گفته کارشناسان امور اقتصادی اتصال و بهره برداری از طرح تعریض تخفیف ۵۰ درصدی هزینه صادرات از گلستان، کاهش هزینه‌های تجار در تعویض به ویژه مبادله واگن بین راه آهن‌های با عرض خط مختلف در ایستگاه اینچه برون و افزایش صادرات از کشور را در پی دارد و اینچه برون را به یک مرکز بزرگ صادراتی تبدیل می‌کند.

کدخبر: 400706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟