جامعه بین المللی به تعهدات خود در برابر ایران عمل کند

به گزارش رکنا، 'یائو یونجو' (yao yunzhu) در حاشیه مجمع جهانی صلح در پکن در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت برجام افزود: همه طرف ها باید تلاش کنند برجام دچار فروپاشی نشود لازمه این کار این است طرف های امضا کننده سند، با قدرت از آن حمایت و مفاد آن را اجرا کنند.

او اظهار داشت: چین، روسیه و اروپا در تلاش هستند تا با توجه به مسئولیت هایی که بر اساس توافق هسته ای دارند، از آن حراست کنند.

وی تاکید کرد: آمریکا نه تنها از این توافق خارج شده و آن را نقض کرده است بلکه کارشکنی های زیادی هم بر سر راه اجرای آن توسط طرف های دیگر ایجاد کرده است.

این مقام چینی با اشاره به اینکه باید کاری کرد تا از فروپاشی توافق هسته ای جلوگیری شود اظهار کرد در این میان نقش اروپا اهمیت زیادی دارد اگر طرف های اروپایی درخصوص حراست از برجام کار گسترده و منسجمی انجام ندهند، حفظ آن از سوی چین و روسیه کار آسانی نخواهد بود.

عضو کمیته دفاعی آکادمی علوم نظامی چین افزود: در حال حاضر همه تلاش چین، روسیه و طرف های دیگر متمرکز بر حفاظت از توافق هسته ای است ما می کوشیم با همکاری مشترک، این توافق را بر اساس مواضع خود و مسئولیت هایی که داریم اجرا کنیم.

این مقام چینی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت هسته ای و اتمی دنیا اشاره کرد و گفت: در این شرایط همه باید برای کاهش تسلیحات اتمی در زرادخانه های خود تلاش کنند.

عضو مرکز روابط دفاعی چین و آمریکا گفت چین نسبت به کشورهای پیشرفته در این عرصه با ضعف ها و چالش های بیشتری روبرو است و از لحاظ محیط و امنیت هسته ای، لازم است اقدامات بیشتری انجام دهد.

یائو درباره پایبندی کشورها به اصول و مقررات بین المللی در ارتباط با تسلیحات هسته ای هم گفت: چین بر اساس مواضع اعلام شده اولین کشوری نخواهد بود که ابتدا به ساکن، علیه دیگران از تسلیحات اتمی استفاده خواهد کرد.

هفتمین همایش سه روزه جهانی صلح با حضور شماری از مقام ها و شخصیت های سراسر جهان از جمله «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ، دیروز (دوشنبه) در پکن پایان یافت.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام پس از چندسال مذاکره، تیرماه 1394 با توافق بین ایران و کشورهای 1+5 ( انگلیس، آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین) به نتیجه رسید و در نتیجه آن تحریم های هسته ای ایران برداشته شد.

18 اردیبهشت ماه امسال دونالد ترامپ Trump رئیس جمهوری آمریکا که بارها گفته برجام به زیان آمریکا و به نفع ایران بوده، در اقدامی یکجانبه از برجام خارج و ایران را به بازگشت تحریم ها تهدید کرد که با مقاومت کشورهای اروپایی و دیگر طرف های امضاکننده برجام مواجه شد.

اتحادیه اروپا در کنار چین و ورسیه، در این مدت بارها بر حفظ برجام تاکید کرده و از ایران خواسته در این توافق بین المللی بماند زیرا به دنبال اجرای راهکارهای اقتصادی به منظور بی اثر کردن تحریم های آمریکاست.

 

کدخبر: 398390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟