به گزارش گروه اقتصادی رکنا، حسام عقبایی در این باره اظهار کرد: رشد قیمت مسکن در اسفندماه ۱۳۹۶ حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بوده و در اردیبهشت ماه هم نسبت به اسفند ماه شاهد افزایش حدود ۳۰ درصد قیمت بودیم. یعنی اردیهبشت ماه قیمت مسکن نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و این وضعیت تا خردادماه ادامه پیدا کرد. با توجه به رشد نامتعارفی که در اسفندماه ۱۳۹۶ و اردیبهشت ۱۳۹۷ به وقوع پیوست، بازار Store مسکن به سمت و سویی رفت که یک عده از خریداران را به سمت خود جذب کرد ولی اواخر خردادماه و با ورود به تیرماه وارد یک دوره رکود شدیم و حتی در خردادماه شاهد کاهش ۲۱ درصدی حجم معاملات بودیم.

وی افزود: به اعتقاد من در تیرماه وضعیت معاملات سیر صعودی نخواهد داشت و با ادامه‌ی روند فعلی به رکود می‌رسد. دلیلش هم این است که وقتی قیمت خانه نامتعارف و حباب‌گونه رشد می‌کند قاعدتا بخشی از خریداران وارد نمی شوند یا قدرت خریدشان اجازه نمی‌دهد که ورود کنند.

نایب رییس اتحادیه املاک با بیان این‌که بازار مسکن شرایط ملتهبی را تجربه می‌کند گفت: اوضاع به گونه‌ای است که مالکانی که خانه‌های خود را برای فروش به دفاتر مشاور املاک سپرده‌اند هر روز مراجعه می‌کنند و قیمت‌های پیشنهادی را بالا می‌برند. به همین دلیل متقاضیان از خرید خودداری می‌کنند. پیش‌بینی من این است که قیمت مسکن حداقل تا شهریورماه دیگر رشد چهار ماه اخیر را نخواهد داشت. مالکینی هم که در بلاتکلیفی اقتصاد کلان کشور به سر می‌برند و وضعیت بازارهای سکه و ارز باعث شده تا شرایط خود را با آن تطبیق دهند هرچقدر هم که قیمت‌ها را بالا ببرند خریدار نمی‌تواند خود را با آن مطابقت دهد. لذا اگر قیمت افزایش نیابد، معاملات با روند ثبات نسبی ادامه پیدا می‌کند. در غیر این صورت به سمت و سوی رکود می‌رود.

عقبایی تاکید کرد: مالکین از تطبیق شرایط با سایر بازارهای موازی خودداری کنند. این روشن‌گری وظیفه مشاوران املاک است که بتوانند شرایط خریداران، اقتصاد مسکن و بازدهی سرمایه را برای مالکان توضیح دهند و آنها را نسبت به آینده این بازار توجیه کنند. البته علت اصلی نوسانات بازار مسکن به نبود برنامه‌ریزی در دولت برمی‌گردد. تا زمانی که برنامه، طرح و چشم‌انداز کلان در بخش مسکن نداشته باشیم قاعدتا باید با نابسمانی‌ها و ناهنجاری‌ها کنار بیاییم.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید

ابرها و برف های ایران در آسمان دزدیده می شوند!

درگیری خونین آقای خواننده با قهرمان کشتی جهان در آبادان

پسر فرماندار در هواپیما دختری را آزار داد! / این مرد آزاد است

شوک بزرگ به ابراهیم تاتلیس/ این بار پسرش تهدید به قتل شد

این مرد مار زنگی زخمی را به داخل ماشین همسایه انداخت +عکس

ببینید 11 عضو خانواده هندی را چطور کنارهم دار زده اند! + فیلم 16+

جوان سیاه پوستی که با صابون سفید پوست شد+عکس

فوری / حادثه وحشتناک هواپیمای مسافربری در آسمان ساری

فیلمبردار سینما من را بی هوش کرد و از او حامله شدم! + جزییات هولناک

تجاوزکفتار پیربه نوه ونتیجه اش/ پدربزرگ کثیفم را به طرز فجیعی کشتم!+عکس

نقشه عجیب دانش‌آموز۱۵ساله همدانی برای دنبال کنندگان سایت های ناجور+عکس

وقتی زن بی لباس در را به روی پیک موتور باز کرد! + عکس

تجاوز یعنی رابطه بدون موافقت زن و مرد!

کدخبر: 394488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟