3 الزام حمایت از کالای ایرانی/ اصلاح قانون اصل 44

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، حمید رضا فولادگر در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به الزامات حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار مهمترین موضوعی است که بر تولید سایه انداخته و تا زمانی که فضای کسب و کار مطلوب نشود نمی‌توان از تولید داخلی حمایت کرد.

وی افزود: از ۵۳ حکم در قانون Law حمایت از کسب و کار نزدیک به ۱۰ مورد اجرایی شده و اجرای ۱۷ مورد به طور ناقص بوده و مابقی نیز اجرا نشده که در نتیجه حدود ۲۰ درصد قانون اجرا شده است.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الزام بعدی اجرای صحیح اصل ۴۴ است و با وجود آنکه سیاست های کلی اصل ۴۴ همواره مورد تاکید رهبری و مسئولان بوده اما هنوز به طور کامل محقق نشده که در حال اصلاح موادی از این قانون هستیم.

وی با بیان اینکه بحث رقابت و رگولاتوری موضوعاتی است که اصلاحاتی در مورد آن در حال انجام است، گفت: قانون اشاره کرده که شورای رقابت در صورتی که نیاز به رگولاتوری را تشخیص دهد باید به دولت پیشنهاد دهد که این کار انجام شده اما بیش از یک سال در کمیسیون اقتصادی دولت معطل مانده است.

فولادگر تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در قانون این مورد را بیاوریم و از حالت پیشنهاد و تصمیم دولت رگولاتوری را به قانون تبدیل کنیم. وی ادامه داد: همچنین در حوزه آموزش٬ فرهنگ و سلامت قرار بود تا یک سال از ابلاغ قانون تکلیف خصوصی‌سازی مشخص شود که اکنون ۱۰ سال گذشته و این کار انجام نشده که قانونی گذاشتیم که تا شش ماه دیگر این اتفاق بیفتد.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس تأکید کرد: سومین الزام برای حمایت از کالای ایرانی مبارزه با قاچاق Contraband و واردات بی‌رویه است که در این مورد نیازمند اقدامات همه‌جانبه هستیم. وی با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید سه‌جانبه عمل کنیم، گفت: مصرف کننده را باید تشویق کرد که از کالای ایرانی استفاده کند و همچنین بر کیفیت این کالا نظارت داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر تولید کننده باید کالای رقابت پذیر تولید کند و رضایت مشتری را در کیفیت٬ خدمات پس از فروش٬ عرضه مناسب و غیره تامین کند٬ که همه اینها در یک کلمه به عنوان بهره‌وری خلاصه می‌شود.

رسیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حاکمیت نیز باید شرایط را فراهم کند و با حمایت بیمه‌ای٬ مالیاتی٬ بانکی٬ گمرکی و تعرفه‌ای از تولید حمایت کند. وی ادامه داد: نوع دوم حمایت حاکمیت از نوع مقررات زدایی است و با رفع موانع می‌توان از تولید حمایت کرد که اثر بیشتری از حمایت‌های نوع اول دارد.

فولادگر با اشاره به یکی از حمایت‌های مجلس از تولید گفت: بر اساس قانون همه اشتغال‌های جدید در حوزه فناوری‌های نو و یا در شهرک‌های صنعتی تا پنج سال معاف از مالیات خواهد بود که این قانون تا بیست سال تعیین شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 372812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟