تجارت خارجی گمرک های کردستان از 6 میلیارد دلار فراتر رفت

بختیار رحمانی پور در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: میزان ترانزیت گمرکات استان در سال گذشته، 2 میلیون و 405 هزار تُن کالا به ارزش پنج میلیارد و 14 میلیون دلار بود.
وی افزود: این رقم از نظر وزنی 75 درصد و از نظر ارزش دلاری 70 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد داشت.
وی به میزان صادرات استان در سال 96 نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، 679 هزار تُن کالا به ارزش 493 میلیون دلار صادر شد که نسبت به سال قبل از آن، سه درصد رشد وزنی و 37 درصد رشد ارزی داشت.
مدیرکل گمرک های استان کردستان، کل صادرات خروجی کالا از استان (گمرک های استان و سایر گمرک ها) را در سال گذشته، یک میلیون و 387 هزار تُن به ارزش یک میلیارد و 72 میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از نظر وزن 15 درصد و به لحاظ ارزش دلاری، 29 درصد رشد داشت.
رحمانی پور با اشاره به اینکه میزان واردات کالا از مرزهای استان هم در این مدت، 65 هزار و 799 تُن کالا به ارزش 688 میلیون و 837 هزار دلار بود، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از لحاظ وزن و ارزش دلاری، رشد 83 درصدی را نشان می دهد.
وی اشاره ای هم به تعداد مسافران ورودی و خروجی از مرز باشماق مریوان طی سال 96 کرد و افزود: 284 هزار مسافر ورودی و 304 هزار مسافر خروجی در این مدت از این مرز تردد کردند که در مقایسه با سال 95، رشد 2 درصدی مسافر ورودی و افزایش 11 درصدی مسافر خروجی را شاهد هستیم.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی، خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 13 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادیرتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 369756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟