تاثیر نوسانات ارز بر کاهش صادرات/ثبات ارز قدرت تصمیم‌گیری فعال اقتصادی را افزایش می دهد

رکنا اقتصادی: حمیدرضا فولادگر با اشاره به موانع صادرات به نوسانات ارز که یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر صادرات است، اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمت ارز باعث بی ثباتی در بازار Store و تصمیم گیری می شود، بنابراین دولت باید برنامه مشخصی داشته باشد، تا وارد کننده، صادر کننده و هر فعال اقتصادی بتواند روی این برنامه پیش برود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعال اقتصادی باید بداند برنامه دولت در میان مدت و بلند مدت چیست، ادامه داد: دولت در چهارسال گذشته تا حدودی توانست نوسانات ارز را مدیریت کند البته بخشی از این نوسانات متاثر از تحریم ها و تشدید آن بود و بخشی به مدیریت دولتی بر می گشت که دولت از کنترل نوسان ارز به عنوان نقطه قوت خود یاد می کند.

دولت برنامه های اقتصادی خود را به اطلاع فعالان اقتصادی برساند

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به قانون Law کسب و کار گفت: طبق ماده 24 قانون کسب و کار دولت پیش از اینکه سیاست های اقتصادی خود را اعمال کند، باید با شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی مشورتی داشته باشد و سیاست جدید را به اطلاع فعالان اقتصادی برساند، تا آنها طبق برنامه دولت برای 6 ماه تا یکسال آینده برای بازار خود تصمیم گیری کنند، چرا که اگر بی اطلاع از برنامه های دولت پیش بروند در صادرات موفق نخواهند بود.

وی با تاکید براینکه نوسانات قیمت ارز قدرت تصمیم گیری را سلب می کند، بیان داشت: دولت تصمیم دارد قیمت ارز را در سال 97 به 3500 تومان افزایش دهد و این امر در سایه قیمت ارز در بازار رخ می دهد، اگر نرخ ارز دولتی و آزاد کم شود دولت توانسته در مسیر سیاست تک نرخی پیش برود.

فولادگر در ادامه تاکید کرد: اما اگر دولت نتواند با روش ارز شناور فاصله نرخ ارز آزاد و دولتی را کاهش دهد، قیمت ارز آزاد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرکنندگان خواهان واقعی شدن نرخ ارز هستند، گفت: آنها اعتقاد دارد نرخ ارز بیش از این اعداد است و اگر واقعی شود در اقتصاد کشور تحولاتی ایجاد می شود که به نفع کشور خواهد بود اما عده ای تاکید دارد که اقتصاد کشور شکننده است و اگر بازار رها شود بسیاری از کسب وکارها زمین می خورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312758 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟