کاهش ٢٥درصدی تولید نفت آمریکا در اثر توفان

رکنا اقتصادی: این نهاد بین‌المللی اعلام کرد در شرایط کنونی استفاده از ذخایر استراتژیک -که در شرایط غیرقابل پیش‌بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد - در واکنش به توفان هاروی، ضروری نیست.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریال شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه اول سپتامبر به ٥٢دلارو ٤٢ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، سه سنت افزایش نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٦دلارو ٧٨ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ٩٤ سنت کاهش یافته است. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - شامل میانگین ١٤ قیمت نفت - در روز پنجشنبه سی‌و‌یکم آگوست به ۴٩دلارو ٤١ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، چهار سنت افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌های بازاری

گزارش‌های مؤسسات و نهادهای مختلف حاکی از آن است رقابت تولیدکنندگان عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا به احتمال زیاد سبب خواهد شد در میان‌مدت قیمت نفت در بازه ۴۰ تا ۵۰ دلار برای هر بشکه ثابت بماند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، قیمت شاخص نفت وست‌تگزاس آمریکا با حدود ۱۰ درصد کاهش مواجه شده است و به گفته کارشناسان، حتی با وجود تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، قیمت نفت رشد چندانی نخواهد داشت. علاوه بر این، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد میزان پایبندی به توافق کاهش تولید در ماه جولای امسال به ۷۵ درصد کاهش یافته که خود به معنای افزایش عرضه در بازار Store است.

در چند روز گذشته در پی وقوع توفان هاروی در ایالت تگزاس آمریکا و وقوع سیل شدید در این منطقه، تولید نفت این کشور با کاهش شدید مواجه شد. به گزارش راشاتودی به نقل از فارس، عبور توفان هاروی از خلیج مکزیک باعث شد تولید نفت از تمامی چاه‌های نفت فراساحلی آمریکا ٢٢ درصد کاهش یابد. براساس این گزارش، توفان سبب شد ٨٦ سکوی نفتی در خلیج مکزیک تعطیل شود که این امر کاهش ٢٥ درصدی تولید نفت این منطقه را در پی داشت. توفان هاروی بزرگ‌ترین توفان در ١٢ سال گذشته آمریکا محسوب می‌شود که باعث شد تولید نفت از خلیج مکزیک با ٣٧٧‌ هزار بشکه کاهش، به یک‌‌میلیون‌و ٧٥٠‌ هزار بشکه در روز برسد.

رشد ٢ برابری صادرات نفت ایران به ترکیه

صادرات نفت ایران به ترکیه در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، دوونیم برابر شده و به ۲۴۴‌ هزار بشکه در روز رسیده است. به گزارش انرژی امروز، براساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی انستیتوی آمار ترکیه، ارزش کل واردات ترکیه از ایران در شش‌ماهه نخست امسال با ۷۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به سه‌‌میلیاردو ٧٠٠‌ میلیون دلار رسیده که حدود ۸۲ درصد از این رقم مربوط به واردات نفت است. براساس این گزارش، این کشور حدود ۲۶‌ میلیون مترمکعب در روز از ایران گاز خریداری کرده است که افزایشی ۲۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. ارزش گاز صادراتی ایران به ترکیه ۲۰ سنت در هر مترمکعب است که درمجموع ارزش گاز صادراتی ایران به ترکیه را به ۹۴۰‌ میلیون دلار می‌رساند.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به اول سپتامبر به دودلارو ٩٥ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، پنج سنت کاهش نشان می‌دهد.

کاهش تولید و صادرات گاز آمریکا

در هفته گذشته تولید گاز آمریکا به دلیل بروز توفان هاروی در این کشور ٢٣ درصد کاهش یافت و ٢٢٧‌ میلیون مترمکعب در روز از تولید گاز آمریکا کاسته شد. همچنین بروز توفان سبب شد بارگیری ال‌‌ان‌‌جی در ایالت لوئیزیانا - که تنها پایانه صادراتی ال‌ان‌جی آمریکاست- با مشکلاتی همراه شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟