سود ۱۵ میلیارد تومانی یک بانک به صاحبان سهام عدالت

رکنا اقتصادی: تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان برآورد شده که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود.

طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون Law تاکنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت های سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.

بر اساس طرح توزیع سهام عدالت یک میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده تا در مدت 10 سال از محل سود سالیانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.

از اینرو در پایان مدت 10 ساله پرداخت و تسویه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالی 95 شرکت های سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بر این اساس تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی 49 شرکت انجام شده که از این تعداد 46 شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکت های به مجمع رفته نیز 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16 شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.

بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکت ها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، بانک ملت است.

از اینرو خلاصه وضعیت این شرکت به عنوان یکی از شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد بانک ملت (سهامی عام) در تاریخ 1359.04.31 به موجب مصوبه مورخ 1358.09.29 مجمع عمومی بانک ها از ادغام بانک های تهران، داریوش، بین‌الملل ایران، پارس، تجارت خارجی، فرهنگیان، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب و اعتبارات تعاونی و توزیع تشکیل و در تاریخ 1387.11.22 به عنوان چهارصد و چهل و هشتمین شرکت در بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده است و مرکز اصلی شرکت در استان تهران است.

موضوع فعالیت این بانک نیز اشتغال به عملیات بانکی در چارچوب مقررات پولی و بانکی کشور اعلام شده است و سرمایه آن 5000 میلیارد تومان منقسم به 50 میلیارد سهم ١ تومانی است.

همچنین تعداد 15 میلیارد سهم معادل 30 درصد سهام بانک ملت در تاریخ 1387.05.14 به ارزش 447 میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا اردیبهشت ماه ١٣٩٦ مبلغ 1533 میلیارد تومان است. به علاوه این که در طی سال هایی که این بانک به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ 964 میلیارد تومان سود نقدی از این بانک دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است.

بر این اساس پیش بینی سود (EPS) بانک ملت برای عملکرد سال مالی ١٣٩٥ مبلغ 10 تومان به ازای هر سهم است که پیش‌بینی می‌شود مجمع به تقسیم سود حداقل یک تومان حدود 10 درصد سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام رای دهد که در این صورت و با فرض تقسیم 10‏ درصد سود پیش‌بینی شده، در مجموع مبلغ 15 میلیارد تومان از این شرکت دریافت و بین مشمولان سهام عدالت توزیع شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 291129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟