رئیس بانک مرکزی: برای سپرده گذاری در مجازها دقت کنید

رکنا اقتصادی: وی با این که تاکید دارد مجازها دیگر فعالیت نخواهند کرد و آنها از عوامل اصلی تخریب در بازار Store پول و بهم ریختگی سودهای بانکی هستند، اما عنوان می‌کند که حتی برای سپرده گذاری در مجازها هم باید دقت کرد و نباید این تصور وجود داشته باشد چون آنها دارای مجوز از بانک مرکزی هستند پس می‌تواهن در هر کدام که سود بالاتری می‌پردازند سپرده‌ گذاری کرد، چرا که به هرحال پرداخت سودهای غیرمتعارف می‌تواند ناشی از ریسک بالایی باشد.

وی با بیان این‌که صندوق ضمانت سپرده‌ها، سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را پوشش بیمه‌ای می‌دهند، گفت: بنابراین مناسب است که تمام سپرده‌ها در یک بانک قرار نگرفته و به گونه‌ای باشد که بانک‌هایی را انتخاب کنیم که ریسک پایین‌تری داشته و در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار و سودهای متعارف حرکت می‌کنند.

سیف در این باره به عملکرد برخی موسسات غیرمجاز اشاره داشت و گفت که این موسسات متاسفانه در زمان فعالیت خود به گونه‌ای فعالیت می‌کردند که موجب بهم ریختگی نظم در شبکه بانکی‌ می‌شدند. حتی موسسه غیرمجازی داشتیم که تا ۸۴ درصد سود دریافت می‌کرد. واقعا نمی‌دانند مدیران این موسسات که افرادی بی‌سواد و ناکارآمدی بودند و از تخصص کافی برخوردار نبودند، چگونه می‌توانستند چنین سودی پرداخت کرده و از پس هزینه‌های آن برآیند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین عنوان کرد که در شهریار موسسه‌ای شکل گرفته بود که توانسته بود تا ۲۷۰ میلیارد تومان از مردم پول جمع کرده و از آن سودجویی می‌کرد. واقعا نمی‌دانم چرا به راحتی پول‌های خود را در چنین موسساتی که هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: مردم در هیچ شرایطی فریب نرخ‌های سودهای بالا را نخورده و همواره در بانک‌ها و موسساتی سرمایه‌ گذاری کنند که براساس مصوبات شورای پول و اعتبار عمل می‌کنند، البته سیف این را هم گفت که بسته سیاستی از سوی بانک مرکزی در حال اجراست که دیگر اجازه نخواهد داد که بانک‌ها و موسسات اعتباری از سودهای مصوب منحرف شوند به طوری که حداکثر تا دو هفته آینده تمامی آنها مکلف به پرداخت سود حداکثر ۱۵ درصد خواهند بود.

سیف توضیح داد: براساس قانون Law بانکداری بدون ربا سود در شبکه بانکی باید به طور علی‌الحساب تعریف شود، از این رو این سود در حال حاضر حداکثر ۱۵ درصد بوده و بانک‌ها حق پرداخت بیش از این ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟