6.9 میلیون تن گندم خریداری شد/کشاورزان نگران دریافت مطالباتشان نباشند

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: تا به امروز 6 میلیون و 900 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 8 هزار و 800 میلیارد تومان از گندمکاران 31 استان خریداری و تحویل گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: خوزستان با یک میلیون و 353 هزار، گلستان با یک میلیون و 100 هزار و فارس با 820 هزارتن را از استان های تولیدکننده برتر گندم برشمرد.

عباسی معروفان ادامه داد: تا کنون 4 هزار و 800 میلیارد تومان مطالبات گندمکاران، معادل 60 درصد بهای گندمهای تحویلی به حساب کشاورزان پرداخت شده است.

معاون بازرگانی دولتی در پاسخ به این سؤال که گندمکاران گلایه هایی مبنی بر تأخیر در پرداخت مطالباتشان دارند، بیان کرد: طبق مصوبه هیأت دولت 50 درصد بهای گندم پس از خرید و ثبت در سامانه باید به حساب کشاورز واریز و مابقی با یک فاصله زمانی پرداخت شود، از این رو تا 15 تیرماه 50 درصد مطالبات کشاورزان به حسابشان واریز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه واریز 50 درصد بهای گندم پس از تحویل به حساب کشاورزان نیازمند زمان حداقلی برای درج در سامانه است، از این رو جای هیچ گونه نگرانی نیست.

به گفته وی با توجه به افزایش تولید، خودکفایی در این محصول راهبردی و پروتئین و گلوتن بالای گندم داخلی، ممنوعیت واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی همچنان ادامه دارد.

عباسی معروفان با اشاره به وضعیت خرید دانه‌های روغنی از سوی بازرگانی دولتی اظهار کرد: تا به امروز جمعاً 175 هزار و 203 تن انواع دانه‌های روغنی کلزا،گلرنگ و آفتابگردان با ارزش بالغ بر 480 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده  است.

وی رقم پرداختی به کشاورزان بابت خرید تضمینی دانه های روغنی را 370 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مابقی بهای دانه های خریداری شده  بلافاصله پس از درج در سامانه پرداخت خواهد شد.

 

کدخبر: 285279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟