تحول بزرگ در تولید انرژی با توربین های گازی ساخت گروه مپنا

رکنا اقتصادی: عباس علی‌آبادی، امروز در نشست خبری با بیان اینکه انرژی الکتریکی از حیاتی‌ترین کالاهای مورد نیاز در جهان امروز است، اظهار کرد: کشورها برای تامین پایدار و باکیفیت برق مورد نیاز به صورت پیوسته در حال توسعه زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع خود هستند.

به گفته وی، گروه مپنا به عنوان مجموعه صنعتی و اقتصادی دانش‌بنیان که در صنعت نیروگاهی و تولید انرژی الکتریکی از سابقه روشنی برخوردار است، یکی از راهبردهای اصلی خود را بر خلق محصولات جدید و باکیفیت از طریق توسعه دانش و فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز متمرکز کرده است.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به جدیدترین توربین گازی ارتقا یافته گروه مپنا عنوان کرد: توربین گازی MGT-۷۰ (نسخه سه) جدیدترین محصول گروه مپنا در این صنعت است که از مسیر اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های تحقیق و توسعه کشور تحت عنوان پروژه MAP۲B به بازار Store عرضه می‌شود.

علی آبادی هدف از این پروژه را توسعه توربین که بتوان با به روز رسانی ناوگان موجود ظرفیت و راندمان شبکه برق کشور را افزایش داد، دانست و افزود: این هدف در سه مرحله محقق شد. به طوری که مپنا در سال‌های اخیر راهبرد فناوری محور را با راهبرد سرویس‌محور همراه کرد و در نتیجه آن توانست از طریق خلق محصولات و خدمات جدید به صورت کاملا ایرانی اولویت‌های اصلی کسب و کار را به دست آورد.

وی در خصوص مشخصات محصول تولیدی گروه مپنا گفت: ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد ایزو ۱۸۵ مگاوات است که نسبت به ظرفیت ۱۵۷ مگاواتی نسخه اولیه این خانواده توربین کلاس E، معادل ۲۸ مگاوات افزایش یافته. همچنین در نتیجه طراحی جدید، راندمان این ماشین نیز در سیکل ساده با افزایش دو درصدی، به ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل گروه مپنا ادامه داد: ظرفیت افزایش یافته، بهبود راندمان تبدیل انرژی، مزیت اقتصادی در تولید برق، کاهش مصرف به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال به ازای هر واحد در مقایسه با واحدهای قدیمی در توان یکسان و در نتیجه کاهش اثرات زیست‌محیطی، همچنین بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ژنراتور برای دستیابی به حداکثر توان تولید قابل استحصال و متکی به دانش و فناوری عمومی از جمله مزیت‌های این محصول جدید است.

علی آبادی تصریح کرد: استفاده از این توربین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق، بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور را رقم زده است. قراردادی که علاوه بر بکارگیری ظرفیت‌های دانشی ایران در حوزه طراحی مهندسی، مدیریت پروژه، احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس بزرگ در خارج از مرزهای کشور برای اولین بار صادرات تجهیزات کلیدی پیشرفته نیروگاهی طراحی و ساخت داخل را نیز محقق ساخته که دستاوردی بزرگ و بی‌نظیر در اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به کار بردن این توربین در نیروگاه‌های کنونی می‌تواند قدرت عملی نیروگاه‌ها را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد، گفت: این کار موجب می‌شود تا راندمان واحدهای سیکل ساده به میزان قابل توجهی افزایش یابد که این مسئله می‌تواند تاثیرات خوبی را در صنعت برق کشور برجای بگذارد.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص میزان صرفه‌جویی سوخت با بکارگیری این پروژه در صنعت برق گفت: توربین گازی کلاس ۱۷۰ مگاوات بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در سال مصرف می‌کند که اگر این عدد در ۲.۵ درصد ضرب شود، ۷.۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی برای هر توربین صورت خواهد گرفت و این در شرایطی است که نصف این توربین‌ها بدون سوخت تولید برق می‌کند. لذا می‌توان گفت که حدود ۱۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در هر بلوک سیکل ترکیبی صرفه‌جویی سوخت صورت خواهد گرفت.

علی آبادی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ واحد را با استفاده از این توربین تجهیز کنیم. در حال حاضر نیز یک واحد در پرند به این توربین تجهیز شده است.

وی ضمن تاکید بر این مسئله که تمام این کار به صورت صد در صد ایرانی و متکی بر دانش ایران صورت گرفته است، گفت: امیدواریم به زودی بتوانیم این توربین را در سراسر جهان معرفی کنیم به گونه‌ای که کشورهای زیادی تمایل به استفاده از این توربین داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟