گروه رایانه و پالایشگاه ، شاخص بورس را بالا بردند

رکنا اقتصادی: نمادهای گروه پالایشی در معاملات امروز، بیشترین سهم را در رشد شاخص بورس داشتند، بر این اساس، شبندر (پالایشگاه بندرعباس)، شپنا (پالایشگاه اصفهان)، شبریز (پالایشگاه تبریز) به همراه پارسان (نفت و گاز پارسیان)، رتاپ (تجارت الکترونیک پارسیان) و آپ (آسان پرداخت پرشین) باعث رشد شاخص کل شدند.

احتمال تعدیل های مثبت شرکت های پالایشی، عامل اصلی افزایش جذابیت و رشد معاملات این گروه به شمار می رود.

در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و 186 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 193 ریال در 43 هزار و 637 نوبت خرید و فروش شد.

شاخص های اصلی بازار Store سرمایه نیز امروز روندی افزایشی داشتند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 60 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود 33 واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 26 واحد، شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد 138 واحد بالا رفت.

همچنین شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند 157 واحد و شاخص بازار دوم بورس 221 واحد رشد کرد.

بیش از 61 میلیون سهم از گروه فراورده های نفتی به ارزش 250 میلیارد ریال در معاملات امروز مبادله شد که باعث قرار گرفتن این گروه در صدر معاملات بورس شد.

گروه های رایانه به ارزش 164 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 88 میلیارد ریال در رده های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین افزایش قیمت نیز به مرقام، رتاپ (تجارت الکترونیک پارسیان)، قصفها (قند اصفهان)، کفرا (فراورده های نسوز ایران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، قشرین (قند شیرین خراسان) و شبریز (پالایش نفت تبریز) تعلق داشت.

داد و ستد یک ‌هزار و 75 میلیارد ریال سهم و اوراق بهادار در فرابورس

نخستین روز مبادلاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با دادوستد بیش از 218 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک ‌هزار و 75 میلیارد ریال پایان یافت.

شاخص کل فرابورس نیز با افت بیش از 2 واحدی در نزدیکی رقم 897 واحدی ایستاد.

سهامداران همچنین شاهد جابه جایی بیش از 106 میلیون سهم به ارزش تقریبی 327 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم بودند. در این دو بازار، نماد معاملاتی شرکت‌ «ریل سیر کوثر» با معامله 25 میلیون سهم به ارزش 97 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را از آن خود کرد.

امروز دو نماد پالایشی و یک نماد سیمانی متوقف و در مقابل یک نماد از گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی بازگشایی شدند.

به این ترتیب نمادهای شرکت‌های پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت عملکرد سال مالی 1395 و شرکت سیمان مجد خواف به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 19/04/1396 متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و نبود موافقت مجمع با افزایش سرمایه بازگشایی شد.

اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز در دامنه قیمتی 758 تا 776 هزار ریال مبادله شد. در مجموع 89 هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 68 میلیارد ریال خرید و فروش شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟