سرمایه گذاری توتال سنگ محک سرمایه گذاری در ایران

رکنا اقتصادی: شرکت نفتی توتال فرانسه اعلام کرد امروز (دوشنبه، 12 تیر 1396) قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی ایران امضاء می کند.

این قرارداد نخستین قرارداد بزرگ سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از برداشته شدن تحریم هاست.

توتال در این قرارداد هدایت کنسرسیومی را بر عهده دارد که یک سوی دیگر آن شرکت ملی نفت چین (CNPC) و پتروپارس ایران هستند. میدان گازی پارس جنوبی که در خلیج فارس واقع شده است یکی از بزرگترین میدان های گازی جهان است.

با امضای این قرارداد، توتال در بازگشت شرکت های غربی به صنعت نفت و گاز ایران پیش از رقبایش حرکت کرد. قرارداد امروز پس از ماه ها گفتگو میان طرفین امضاء می شود. پیش از این و در پایان سال 2016 میلادی کنسرسیوم فرانسوی-چینی-ایرانی تفاهم نامه ای به ارزش 4.8 میلیارد دلار برای توسعه این میدان امضا کردند.

پارتیک پویان، مدیرعامل توتال، تاکید کرد که یک میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه ای که در این قرارداد صورت می گیرد صرف مرحله اول توسعه خواهد شد.

پویان اعلام کرد که گاز تولیدی در فاز 11 پارس جنوبی از سال 2021 به بازارهای داخلی ایران ارسال خواهد شد. منابع آگاه اظهار کردند که توتال برای ایجاد نخستین سامانه صادراتی LNG نیز با ایران گفتگو کرده است اما دو طرف بر سر قیمت گاز به توافق نرسیدند.

رقیب انگلیسی-هلندی شرکت توتال، یعنی شرکت شل نیز برای بازگشت به ایران و بررسی پروژه های آتی در این کشور ابراز علاقه کرده است اما همچنان متعهد به اجرای طرحی در ایران نشده است.

در همین حال، سخنگوی شرکت توتال اعلام کرد که سرمایه گذاری یادشده به طور جدی در چهارچوب قوانین و تحریم ها انجام می شود.

سرمایه گذاران به دنبال مفاد قراردادی هستند که در بازگشت شرکت های غربی به ایران به آنها داده می شود.

قرارداد توتال نخستین قراردادی است که در چهارچوب قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) امضا می شود. توتال بدون اشاره به جزئیات قرارداد اعلام کرده است که این قراداد 20 ساله دارای مفاد تجاری بسیار جذابی است.

به نظر می رسد که قراداد جدید شرایط منعطف تری نسبت به قرادادهای پیشین نفتی ایران دارد. به طور مثال طول مدت قراردادهای پیشین 5 سال بود که اکنون به 20 سال افزایش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟