یک چهارم برق مصرفی ساختمان‌ها مربوط به وسایل سرمایشی است

رکنا اقتصادی:«محمد میرشمس» در حاشیه نشست کمیته نظارت بر انرژی ساختمان‌های اداری تاکید کرد: به صورت میانگین 26 درصد مصرف برق ساختمان‌ها در کشور مربوط به وسایل سرمایشی است که این میزان در مناطق مختلف آب و هوایی با توجه به نوع مصرف و فرهنگ خانوارها متفاوت است .
وی با اشاره به اینکه استفاده از کولر در روزهای گرم سال امری حیاتی است اما می‌توان با تدابیر مدیریت مصرف از مصرف آن کاست، افزود: استفاده از ترموستات برای کنترل لوازم سرمایشی و قرار دادن درجه ترموستات بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد از مصرف بیهوده برق جلوگیری می‌کند .
میرشمس با اشاره به این که کم مصرف‌ترین کولرهای گازی نیز حدوداً چهار برابر نسبت به کولرهای آبی، برق مصرف می‌کنند، افزود: نصب سایبان روی کندانسور دارندگان کولر گازی و سایبان برای کولرهای آبی به طور چشمگیری در افزایش بازدهی انها موثر هستند .
وی همچنین به مردم توصیه کرد که در هنگام خرید کولر به میزان مصرف انرژی آن توجه داشته باشند چرا که میزان مصرف برق در سطح مصرف انرژی G نسبت به گرید A بیش از 2.5 برابر است .
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان تعویض سالانه‌ی پوشال کولرهای آبی، رنگ‌آمیزی کانال‌ها با رنگ سفید برای جذب کمتر گرما، استفاده از دور کم و نصب کلیدهای ترموستات‌دار را از روش‌های کاهش مصرف برق کولرهای آبی دانست .
میرشمس در این نشست نکاتی را در خصوص بازرسی و ممیزی ساختمان‌های اداری نیز مطرح کرد و نظرات حاضرین را در اجرای آن جویا شد .
دکتر «فرشاد نصراللهی» مدرس معماری دانشگاه اصفهان هم در این نشست تقویت نگاه ویژه به ساخت ساختمان‌های کم انرژی و صفر انرژی در کشور را با اهمیت دانست و گفت: برای طراحی این ساختمان‌ها در نظر گرفتن فاکتورهای زیست محیطی، توجه به بخش کاهش مصرف انرژی، حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد .
وی افزود: توجه به تابش نور خورشید، تهویه طبیعی ساختمان، سقف سبز برای کمک به جمع‌آوری آب باران و مطالعات اقلیمی و اقتصادی مرتبط با اقلیم را باید در طراحی این قبیل ساختمان‌ها درنظر داشت .
این مدرس دانشگاه گفت: برای بازطراحی ساختمان‌ها ، ایجاد الگوی مناسب برای مردم نقش مهمی را خواهد داشت .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 273642 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟