افزایش قدرت‌‎خرید مسکن با افزایش تسهیلات بدون سپرده به زوجین

رکنا اقتصادی:براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی شامل ۱۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن، ۲۰ میلیون تومان وام جعاله و ۲۰ میلیون تومان وام مستقل از اوراق است که جمعا زوجین می توانند بر روی یک پلاک ثبتی رقم ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند.
اما از آنجایی که زوجین باید برای خرید اوراق (با نرخ های فعلی اوراق ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت حدود ۷۵ هزار تومان) اقدام کنند، رقم تسهیلات حدود ۱۲۲ میلیون تومان خواهد بود. سود این اوراق نیز بین ۱۷,۵ تا ۱۸.۵ درصد است و دوره بازپرداخت آن ۱۲ ساله است.
با این حال در شرایطی که مسکن براساس آمار تعداد خرید و فروش ها، در حال خروج غیر تورمی از رکود است، این مبلغ می تواند بخش مهمی از تامین مالی مسکن مصرفی را پوشش دهد.
براساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین‌ماه سال جاری، ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۴,۳ کاهش و ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
البته باید توجه داشت که فروردین ماه از نظر معاملات مسکن، معمولا به دلیل تعطیلات نوروزی و تعطیلات آن، دارای کمترین میزان معاملات مسکن است.
براساس مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار به آن دسته از زوجین خانه اولی که در صندوق مسکن یکم بانک مسکن حساب افتتاح کرده و سپرده گذاری کرده اند، ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود. از آنجایی که برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام(هر کدام از زوجین ۸۰ میلیون) هریک از زوجین باید ۴۰ میلیون تومان به مدت یک سال سپرده گذاری کنند، میزان تسهیلات و اصل سپرده آنها ۲۴۰ میلیون تومان خواهد شد که برای خرید یک واحد آپارتمانی در شهرهای بزرگ مبلغ خوبی محسوب می شود.
نکته مهمتر سود این تسهیلات است که بین ۹,۵ درصد در تمامی مناطق شهر تهران و ۸ درصد در بافت های فرسوده تهران خواهد بود. با این حال میزان اقساط این وام ۱۲ ساله، بین یک میلیون ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
تسهیلات جدید اوراق مسکن برای زوجین که شرایط بهتری نسبت به سایر تسهیلات دارد، معادل ۳۰ تا ۳۵ مربع بنای مسکونی براساس متوسط قیمت مسکن در تهران ( ۴ تا ۴,۵ میلیون تومان) قدرت خرید ایجاد می کند. با این حال قدرت این تسهیلات در عمده شهرهای بزرگ و مراکز استان، از ۵۰ متر مربع نیز فراتر می رود.

1

از دیگر مصوبات شورای پول و اعتبار که جامعه هدف آن اقشاری با درآمد بالاتر است اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی بدون سپرده و مستقل از دریافت اوراق پرداخت است. این تسهیلات شامل ۱۰۰ میلیون تومان وام خرید و ۲۰ میلیون تومان وام جعاله می شود. با احتساب کارمزد و هزینه های مربوط به بهای اوراق خرید صرفا برای خرید وام جعاله، ۱۱۷ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
از نکات مثبت این تسهیلات پرداخت آنی، عدم نیاز به سپرده گذاری و سود تسهیلاتی ۱۸ درصد است اما تسویه آن حداکثر ۵ ساله خواهد بود و متقاضیان نیز ماهیانه باید مبلغی بیش از ۳ میلیون تومان قسط بپردازند.
از سوی دیگر بانک های تجاری نیز مجوز یافته اند تا بدون نیاز به سپرده، تسهیلاتی تا سقف ۱۰۰ میلوین تومان به متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن پرداخت کنند. البته ممکن است برخی از بانک ها تا ۱۵ درصد از مبلغ تسهیلات را تا پایان زمان بازپرداخت تسهیلات نزد خود بلوکه کنند. این تسهیلات نیز پرداختی آنی با نرخ سود ۱۸ درصدی دارد و اقساط آن بیش از ۲,۵ میلیون تومان خواهد بود. زمان تسویه آن نیز حداکثر ۵ سال یا ۶۰ ماه خواهد بود.
با این حال مصطفی قلی خسروی رئیس سابق اتحادیه کشوری املاک درباره تاثیر افزایش این تسهیلات بر بازار Store مسکن به ایبِنا گفت: پیش بینی ها  حاکی از افزایش قیمت مسکن نسبت به شاخص نرخ تورم در شش ماهه دوم سال جاری است؛ افزایش تسهیلات مسکن اقدام بسیار خوبی است و باید از آن استقبال کرد اما این افزایش کافی نیست.
این کارشناس مسکن می گوید: مدل مطلوب برای اعطای تسهیلات به بخش مسکن آن است که بعد از قیمت گذاری کارشناسی املاک توسط کارشناسان، بانک ها تا ۸۰ درصد رقم آن را به خریداران تسهیلات بدهند.
کارشناسان نظام بانکی با این حال بر لزوم توجه به منابع و مصارف بانک ها و همچنین تنگنای مالی و اعتباری آنها در اعطای تسهیلات اشاره کرده و می گویند افزایش وام مسکن بدون توجه به این موضوعات امکانپذیر نیست.
از سوی دیگر باید توجه داشت که افزایش نرخ تسهیلات ممکن است به افزایش تقاضا برای خرید قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) بیانجامد و در نتیجه بهای اوراق بالاتر رود. افزایش تعداد معاملات در شش ماهه سال گذشته و انتظار برای افزایش معاملات پس از برگزاری انتخابات این نوید را می دهد که بالاخره بخش مسکن نیز پس از یک دوره، در حال خروج غیرتورمی از رکود است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 264098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟