درآمد روزانه هر شناور 650 هزار تومان

صنعت هوانوردی یکی از صنایع پر درآمد و در دسته مشاغل سود آور در جهان دسته بندی می شود. بر اساس اعلام رسمی نشریه فوربس که سالانه لیستی از مشاغل پردرآمد منتشر کند، صنعت هوانوردی در جهان 58.1 میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند که هر شغل در بخش هوایی 3.6 برابر مشاغل دیگر ارزش افزوده تولید می کند.

به همین دلیل صنعت هوانوردی در جهان در دسته ده صنعت برتر جهان قرار می گیرد. بر اساس آمار منتشر شده تولید ناخالص داخلی در صنعت هوانوردی جهان بیش از 2400 میلیارد دلار و معادل 3.4 درصد تولید ناخالص جهانی است، این در حالی است که بیش از 25 هزار فروند هواپیمای تجاری در جهان وجود دارد و بیش از 2.8 میلیارد نفر در سال از طریق حمل و نقل هوایی جابجا و 35 هزار کریدور در جهان وجود دارد.

برای مثال هواپیمایی امارات در سال 2016 در دسته ده شرکت برتر صنعت هوایی جهان قرار گرفت. این شرکت توانسته است در مجموع از سال ۱۹۹۹ تا 2005 مبلغی معادل ۱/۱ میلیارد درهم را به عنوان سود سهام به حکومت دوبی پرداخت کند که این موضوع یک رکود در تاریخ کشور امارات را به ثبت رساند.

اما صنعت هوانوردی در کشور آنچنان که باید پیشرفت و توسعه نداشته است و تمامی ایرلاین های ایرانی در دسته شرکت های ورشکسته قرار دارند. معاون وزیر راه در آخرین نشست خبری خود درآمد فروش بلیت هواپیما در کشور را در سال حدود 9 هزار میلیارد تومان (ایرلاین‌های داخلی) به اضافه 3 میلیارد دلار (ایرلاین های خارجی) درآمد فروش بلیت در سال اعلام کرده بود اما به گفته وی حدود 30-20 درصد این مبلغ صرف فعالیت‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

کاپیتان حسین اقدامی از خلبانان می گوید« در حال حاضر ایران 250 فروند هواپیما دارد که حداقل 90 درصد آن ها بدنه باریک هستند در حالیکه در تمام دنیا دیگر به ندرت از این مدل هواپیماها استفاده می شود. اما با تمام این تفاسیر، مهمترین نقطه ضعف هواپیمایی کشورمان عدم توجه به مقوله مشتری مداری است. 

من بیش از بیست سال است که در پروازهای داخلی حضور دارم بدون شک هیچ پروازی بدون تاخیر انجام نمی شود، خود این موضوع باعث ریزش بسیاری از مسافران می شود. اما مشکلات دیگری مانند نبود خدمات ویژه در فرودگاه های کشور باعث کم شدن حمل و نقل تجاری شده است. در فرودگاه های داخلی تجهیزات مناسب برای جا به جایی برخی از کالا به خصوص مواد فاسد شدنی وجود ندارد و به همین دلیل نمی توان بهره کافی را از حمل و نقل تجاری کالا برد. »

به گفته وی« بالا بودن قیمت بلیت به خصوص در پروازهای داخلی، ارائه نشدن خدمات مناسب، کهنه و فرسوده بودن هواپیماها و سوانح هوایی متعدد مشتریان را از استفاده از خطوط هوایی دور کرده است.»

یک شناور 100 نفره برای 30 نفر اشتغالزایی می کند/ درآمد روزانه هر شناور 650 هزار تومان

محمد حکمی مسافری است که از شهر مشهد با خودوری شخصی خود به جزیر قشم آمده است. به گفته وی « قیمت بالای بلیت هواپیما و همچنین بازار Store سیاه بلیت در تعطیلات باعث شده تا بیش از 1400 کیلومتر را رانندگی کند. » 


به گفته وی « یک خانواده کم جمعیت سه نفری برای استفاده از هواپیما باید نزدیک به یک میلیون تومان هزینه بلیت بپردازند که این قیمت در ایام تعطیلات تا دو برابر هم افزایش پیدا می کند. یک خانواده با سطح درآمدی متوسط نمی تواند این رقم را بپردازد. به همین دلیل حمل و نقل زمینی و استفاده از خودوری شخصی و مشقت های مسافرت طولانی بر استفاده از سامانه حمل و نقل هوایی ترجیح داده می شود.»

تمامی مشکلات ذکر شده نه تنها از میزان درآمد شرکت های هواپیمایی در کشور کم می کنند بلکه تاثیر مستقیمی بر روی اشتغالزایی در کشور دارند که می توان با کوچکترین اقدام این مشکلات را بر طرف ساخت برای مثال جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.

حمل و نقل دریایی یکی دیگر از صنایعی است که در کشورمان به دلیل وجود بنادر مهم و پر رفت و آمد می تواند محل مناسبی برای اشتغالزایی باشد. بر اساس اعلام نشریه فوربس در جهان بیش از 2.5 میلیون نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

کشورمان نیز به دلیل وجود بنادر مهم تجاری از این صنعت بهره مند است. بر اساس اعلام رسمی مرکز پژوهش های مجلس، 90 تا 95 درصد از تجارت خارجی کشورمان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد اما متاسفانه این صنعت آنچنان که باید رشد چندانی نداشته است.

براساس مطالعات انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس، در حال حاضر حدود 40 کارخانه کشتی‌سازی فعال در کشور وجود دارد که توان بالقوه تولید این کارخانه‌ها در حدود 125 هزارCGT در سال است و از ابتدای سال 1380 تا انتهای سال 1392 حدود 250 فروند شناور سایز متوسط یعنی زیر پنج هزارCGT در داخل کشور، تحت نظارت مؤسسات رده ‏بندی داخلی ساخته شده است.


به عبارتی می توان گفت که متوسط تولید داخل 19 فروند شناور در سال بوده و به عبارتی این کارخانجات در طی این سالها که دوران اوج ساخت کشتی جهان بوده است با 50 درصد ظرفیت فعالیت کرده اند. این در حالیست که چین 34 درصد، کره جنوبی 35 درصد و ژاپن 13 درصد از بازار سفارشات کشتی‌سازی دنیا را در اختیار دارند.

یک شناور 100 نفره برای 30 نفر اشتغالزایی می کند/ درآمد روزانه هر شناور 650 هزار تومان

در حال حاضر بسیاری از شناورها و اتوبوس های دریایی که در جزایر مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرند از کشورهای همسایه خریداری شده و وارداتی هستند.

ناخدا غلام هرمزی دارنده شناوری در جزیر قشم می گوید« سالهاست که در جزیره قشم کارخانه کشتی سازی راه اندازی شده است اما تا کنون هیچ یک از محصولات این کارخانه در سطح آبهای خلیج فارس به چشم دیده نشده است. تمامی شناورهای موجود در بنادر مهم کشور مانند بندرعباس، شهید رجایی، جزیر قشم، جزیره کیش، جزیره هرمز و لافت محصول شرکت های خارجی هستند که با قیمت گزاف به ما فروخته می شود. »

به گفته وی« قیمت هر شناور متوسط با ظرفیت 70 نفر مسافر و انبارهای حمل کالا بین 3 و نیم تا 5 میلیارد تومان است که قیمت آن بسته به سال ساخت، تجهیزات مختلف و ... بالا و پایین می شود. »

ناخدا عباس شادان که صاحب یک شناور مسافربری در خط دریایی قشم به جزیره هرمز است می گوید« در نگاه اول داشتن یک شناور هیچ سودی برای صاحب و مالک آن ندارد زیرا سرمایه 5 میلیارد تومانی به علاوه اصطحلاک می تواند از راه دیگری پول بیشتری را در بیاورد. اما به طور متوسط بر روی یک شناور با قابلیت حمل مسافر 70 تا 100 نفری 20 تا 30 نفر مشغول فعالیت هستند و از ان کسب در آمد می کنند و خود این موضوع ما را بر آن می دارد تا به فعالیت خود ادامه بدهیم.»

به گفته و ی« روزانه بین 150 تا 200 نفر توسط یک شناور مسافر جا به جا می شود که در فصل های پر مسافر این رقم به دو برابر افزایش پیدا می کند. نرخ بلیت هر شناور بین 12 تا 15 هزار تومان است که از این رقم 11 هزار و 800 تومان به صاحب شناور و مابقی به عنوان مالیات به بنادر می رسد.

یک شناور 100 نفره برای 30 نفر اشتغالزایی می کند/ درآمد روزانه هر شناور 650 هزار تومان

با توجه به هزینه اصطحالک شناور، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و هزینه نگهداری و تعمیر شناور،‌ تامین هزینه سوخت بین 3 هزار 500 تا 4000 تومان در هر بلیت سود عاید مالک شناور می شود. به عبارتی ی توان گفت که هر شناور روزانه بین 600 تا 650 هزار تومان درآمد دارد که در فصل های پر مسافر مانند نوروز 30 درصد به این مبلغ اضافه می شود.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟