قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در سال 96 تغییر نمی کند

رکنا اقتصادی:سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در سال 96 در حالی 600 مگاوات در نظر گرفته و برنامه ریزی شده که براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
در این میان نرخ تضمینی خرید برق از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، عامل اصلی توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور است، به طوری که تغییرات متوالی این نرخ در سال های گذشته به دغدغه اصلی سرمایه گذاران تبدیل شده بود.
در همین پیوند، «محمدتقی زعفرانچی زاده» مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده، قیمت خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر در کشور در سال 96 تغییر نخواهد کرد و قیمت ها مشابه سال گذشته اعمال می شود.
این مقام مسوول به عنوان نمونه به برخی نرخ ها اشاره و اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت 100 کیلو وات تا 10 مگاوات، چهار هزار و 900 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی، بین 10 تا 30 مگاوات چهار هزار ریال و بیش از 30 مگاوات سه هزار و 200 ریال در هر کیلو وات ساعت است.
وی با اشاره به رابطه و فرمول محاسبه نرخ ها، خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه هیات وزیران سه آیتم هزینه های زیست محیطی آلایندگی ناشی از تولید هر کیلو وات ساعت برق با استفاده از سوخت های فسیلی، بهای سوخت صرفه جویی شده به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق تجدیدپذیر و هزینه تبدیل سوخت فسیلی به برق، در فرمول یاد شده لحاظ می شوند که سرجمع آنها نرخ اولیه و پایه خرید تضمینی برق تولیدی است.
زعفرانچی زاده ادامه داد: این نرخ بسته به نوع نیروگاه های تجدیدپذیر و ظرفیت آنها تغییر می کند، اما تقریبا طوری تنظیم شده که حاشیه سود یکسانی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.
وی یادآوری کرد: پیش از سال 94 نرخ خرید تضمینی برق به گونه ای بود که برای همه اقسام نیروگاه ها یکسان محاسبه می شد و همین موضوع اعتراضات زیادی از سوی سرمایه گذاران به همراه داشت؛ زیرا میزان تولید برق، هزینه تجهیزات و ... در هر مورد متفاوت است.
مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران بیان داشت: امروز این مساله مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و نرخ ها با حاشیه سود مناسبی برای همه سرمایه گذاری ها در عرصه انرژی های تجدیدپذیر همراه است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که آیتم های به کار گرفته شده در تعیین نرخ، همگی وابسته به قیمت نفت است، تنها با تغییر اساسی قیمت جهانی نفت امکان تغییر آنها وجود دارد.

** ورود 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به شبکه تا پیش از پیک بار امسال
زعفرانچی زاده همچنین با اشاره به برنامه های سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور، اظهار داشت: سال گذشته حدود 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شد که 50 درصد آن نیروگاه خورشیدی، 30 درصد بادی، پنج درصد در ریزتوده ها و 15 درصد از محل بازیافت تلفات حرارتی صنایع بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟