بورس پسته از آمرزو آغاز به کار کرد

رکنا اقتصادی : حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا با اشاره به حجم تجارت ٢٧٠ میلیارد تومانی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران گفت: در سال ٩٥ در بخش کشاورزی ٢ میلیون و ٣٦٠ هزار تن محصول با رشد ١٩٨ درصدی در ارزش در بورس کالا داد و ستد شد.
وی افزود: البته بازار منسجم باید وجود داشته باشد تا تولیدکننده و کشاورز مطمئن از فروش محصول خود باشند، بنابراین اگر قراردادهای سلف برای محصولات را داشته باشیم، می‌توان با استفاده از آن بازار را تنظیم کرد.
مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: بخش کشاورزی رونق قابل ملاحظه‌ای یافته به طوری که در سال ٩٥ رشد ٢١٣ درصدی از نظر وزن را تجربه کرد.
به گفته سلطانی نژاد ؛این در حالی است که در سال جاری کل معاملات بورس کالا ٣٨ درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهای مشتقه بوده است.
وی با اشاره به پیشی گرفتن ارزش بازار مشتقه از ارزش بازار نقدی گفت: رشد ۲۰ درصدی در معاملات بازار مشتقه نسبت به بازار نقدی رخ داده است.
مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه پسته این پتانسیل را دارد که برای آینده بازار ٥ هزار میلیاردی تومان آن برنامه ریزی کنیم؛ تصریح کرد: وقتی محصولی بخواهد بورسی شود، باید انبارهای خوب داشته و صادراتی باشد و ایران نیز باید در کشف قیمت پسته در دنیا نقش داشته باشد.
وی گفت: حجم تولید پسته ٢٣٠ هزار تن سال قبل بوده و ارزش ٥ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است. بازارهای مشتقه پسته در آینده می‌تواند به تامین مالی این بخش و توسعه صادرات آن بیانجامد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟