خطر ورشکستگی در کمین بانک‌ها

رکنا اقتصادی: نورا با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما دولتی است ، افزود: سیستم بانکی ما به شکل دستوری اداره می شود و این تکلیف بر بانک ها بوده و باعث شده است تا بانک ها از تفکر و اندیشه ساقط شوند.

نورا با اشاره به اینکه درتمام دوران ها به خصوص بعد از جنگ تحمیلی تکلیف بر بانک ها حاکم بوده است، اظهار داشت : مدیران عامل بانک ها همواره زیر بار تصمیمات دولت ها بوده و این باعث شده است تا سیستم بانکی استقلال لازم را نداشته باشد .

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه منابع بانکی متعلق به مردم است، خاطرنشان کرد : دولت حق دست اندازی به اموال مردم را ندارد و نباید تکلیفی بربانک ها تحمیل کند.

نورا با بیان اینکه بدهی دولت به شبکه بانکی و تسهیلات تکلیفی ، قدرت مانور بانک ها را کاهش می دهد، تصریح کرد : برای خروج از رکود باید بدهی دولت به شبکه بانکی تسویه شود.

وی به میزان بالای حجم بدهی دولت به شبکه بانکی اشاره کرد وگفت : دولت بالغ بر 150هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع ورشکستگی بانک ها درکشور ادامه داد: بانک ها با چالش های بسیاری ازجمله خطر ورشکستگی روبه رو هستند.

نورا در ادامه به استقلال بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: مدیران ما منتسب دولت هستند و مستقل از نظام دولتی عمل می کنند و بزرگترین چالش بانک مرکزی عدم استقلال آن است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در ایران بر خلاف کشورهای دیگر مستقل نیست و به صندوقی برای دولت تبدیل شده است ، عنوان کرد : یکی از دلایل مهم بدهی دولت به سیستم بانکی و افزایش نقدینگی ، عدم استقلال بانک مرکزی است.

نورا در ادامه در پاسخ به سوال عصراقتصاد درمورد بخشودگی جرایم دیرکرد بانکی کمتر از 100میلیون تومان گفت: جرایم دیرکرد در نظام اقتصادی که مبتنی بر مشارکت است مصداق شرعی و اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در سیستم بانکی باید به صورت مشارکتی باشد، افزود: وقتی فرد به بانک مراجعه کرده وتسهیلاتی دریافت می کند ، بانک باید در سود و زیان پروژه سهیم باشد .این درحالی است که برخلاف عرف بانکداری اسلامی سیستم بانکی وقتی تسهیلاتی پرداخت می کند ، قبل از اینکه تولیدی صورت گیرد،ابتدا برای آن سود تعیین می کند.

وی با اشاره به اینکه از منظر کارشناسان اسلامی اخذ جریمه دیرکرد جایگاهی ندارد، ادامه داد: درکشور ما سیستم بانکی به مشتری اجحاف کرده و حقوق آن ها پایمال شده است.

نورا افزود: بانک قبل از اینکه تسهیلاتی پرداخت کند باید مطالعه کند که آیا تسهیلاتی که برای پروژه ای می دهد توجیه اقتصادی دارد یا نه.

وی در ادامه اشاره ای به محاسبه نرخ سود بانکی در ایران داشت و گفت : محاسبه نرخ سودهای بانکی برمبنای عددی که ذکر می شود درست نیست و لازم است تا آیین نامه های بانکی اصلاح شوند.

نورا در پایان خاطرنشان کرد: بهره وری و کارایی در سیستم بانکی در سطح پایینی است و بانک ها به دلیل فشارهایی که بر آن ها حاکم است فشار را بر وام گیرنده تحمیل می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟