پرداخت 200 میلیارد تومان وام به باغداران خسارت دیده شمال

رکنااقتصادی:  مرتضی شهیدی‌زاده مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: بر اساس مصوبه‌ای که دولت به بانک کشاورزی ابلاغ کرده،  200 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان خسارت‌دیده مازندرانی قرار خواهدگرفت و ما منتظر ابلاغ بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هستیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: قرار است بخشی از سود این تسهیلات‌ را دولت تقبل کند؛ به این معنا که نرخ سود در نظر گرفته شده، ۱۸ درصد است که بین ۵ تا ۸ درصد آن را دولت تقبل خواهد کرد.دولت قصد دارد که از کشاورزان خسارت دیده حمایت کند.

شهیدی زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مصوب شده حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک کشاورزی پرداخت شود، اظهار داشت: کل بدهی مورد تائید حسابرسان، ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته وی، مراحل اجرایی این مصوبه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال انجام است.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از راه اندازی سامانه ویژه نابینایان در کشور خبر داد و افزود: این یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در حوزه بانکداری الکترونیک بوده است.

شهیدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه طرح بخشودگی سود و جرایم بدهی‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان کشاورزان خسارت دیده خبر داد   اضافه کرد: این طرح به دولت ارائه شده و می‌توان گفت که ۹۰ درصد هم مورد تایید قرار گرفته است براین اساس بدهکارانی که مبلغ بدهی آنان به بانک کشاورزی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است در صورت  تسویه اصل آن، مشمول بخشودگی سود و جرایم خواهند شد.

وی افزود: ما هم اکنون منتظر موافقت رییس کل بانک مرکزی هستیم تا این طرح را اجرایی کنیم.

این مقام بانکی، همچنین با اشاره به اینکه مبنای کار کشاورزان گندم کار کشور پول نیست و عدم اعلام قطعی نرخ خرید تضمینی این محصول تاثیری بر کار آنان نداشته است، گفت: کشاورزان با استفاده از تکنولوژی‌های بهتر و در سطحی به اندازه سال گذشته، کشت خود را انجام داده‌اند که امیدوار هستیم با بارندگی‌های خوبی که اتفاق می‌افتد میزان تولید محصول از سال گذشته بیشتر شود.

شهیدی‌زاده با تاکید بر اینکه بحث صادرات در این زمینه باید مدنظر باشد، ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما این است که در زمان برداشت برنامه صادرات نیز داشته باشیم تا از این محل، منابع لازم برای پرداخت بخشی از پول کشاورزان فراهم شود.

 

کدخبر: 241392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟