تازه ترین تصمیمات بانک مرکزی در باره کاسپین و ثامن الحجج

 

موسسه ثامن الحجج

وی گفت: درباره مؤسسه ثامن الحجج فقط دارایی‌های آن مؤسسه حفظ و حراست شده است که از محل آنها نقدینگی ایجاد و خسارت سپرده‌گذاران تا حدودی جبران شود و البته دارایی‌ها و ملک و املاک این مؤسسه بخش عمده‌ای از مطالبات سپرده‌گذاران را پاسخ می‌دهد.

وی گفت: سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن الحجج که تا 300 میلیون تومان در این مؤسسه سرمایه گذاری کرده اند بیش از 90 درصد مشتریان آن را تشکیل می‌دهند، برای جبران خسارت این سپرده گذاران زمان تعیین شده است که تا صد میلیون تومان یک سال، 200 میلیون تومان 14 ماه و 300 میلیون تومان 17 ماه  تعیین شده است.

سیف افزود: اگر از محل دارایی‌های این مؤسسه، نقدینگی زودتر ایجاد شود، خسارت این سپرده‌گذاران زودتر پرداخت خواهد شد.

وی درباره زمان جبران خسارت سپرده گذارانی که بیش از 300 میلیون تومان در این مؤسسه سرمایه گذاری کرده اند نیز گفت: این موضوع بستگی به سرعت نقد شدن دارایی های مؤسسه ثامن الحجج دارد.

سیف درباره نقش بانک پارسیان نیز در مسئلة مؤسسة ثامن الحجج گفت: بانک پارسیان هیچ نقشی جز عاملیت ندارد و نقدینگی هایی که ایجاد می شود به سپرده گذاران این مؤسسه پرداخت می کند.

وی تاکید کرد: هیچ گونه استثنایی در پرداخت ها به سپرده گذاران مؤسسة ثامن الحجج وجود ندارد و به هیچ وجه اجازه حق و ناحق در اختصاص منابع به سپرده گذاران داده نمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مؤسسه کاسپین نیز گفت: درباره مجوز کاسپین سوء تفاهم ایجاد شده است ، در دوره قبل تصمیم گرفته شد تعاونی‌های مختلف ساماندهی شوند که از جمله آنها 8 تعاونی بود که تعاونی فرشتگان جزو آنهاست.

وی گفت: این 8 تعاونی در اواخر سال 94 تأمین سرمایه و معرفی هیئت مدیره و مقدمات تشکیل مؤسسة کاسپین را فراهم کردند و این مؤسسه از بانک مرکزی مجوز گرفت که تک تک تعاونی ها دارایی و بدهی هایشان را به مؤسسة کاسپین منتقل کنند.هیات مدیره این تعاونی ها موظف بودند معادل آن، سپرده منتقل کنند و اگر کسری داشته باشند هیات مدیره مؤسسه مسئول است اما تاکنون از این 8 تعاونی فقط یک تعاونی این کار را انجام داده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کاسپین مؤسسه ای نیست که درون آن سرمایه گذاری شده باشد ، هیات مدیره این مؤسسه با سرعتی که در نظر بانک مرکزی بوده کارها را انجام نداده است و بر این اساس بانک مرکزی با آنها برخورد کرده است.

وی اشاره کرد: در یکی از استان‌ها مقام قضایی حکم صادر کرده که به رغم اینکه هنوز دارایی ها و سپرده ها به کاسپین منتقل نشده ، تابلوهای آن تعاونی ها به کاسپین تغییر یابد و سوء تفاهم برای سپرده گذاران از اینجا شکل گرفته است.

سیف گفت: هیات مدیره مکلف شده است دارایی ها را به سرعت تحویل بگیرد تا مشخص کند تک تک این تعاونی ها چه میزان کسری دارند و اگر کسری داشته باشند باید پاسخ دهند ، در غیر این صورت کار در روند طبیعی خود قرار می گیرد و ساماندهی به تدریج انجام می شود. در همه جای دنیا صندوق ضمانت سپرده خسارت سپرده گذاران در بانک‌ها را تضمین می کند و اگر مؤسسه یا بانکی ورشکسته شود هیچ کس جز آن صندوق پاسخگو نیست، اما در ایران بانک مرکزی تلاش می کند خسارت سپرده‌گذاران را جبران کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اصل پول سپرده گذاران مؤسسة ثامن الحجج باز می گردد، اظهار داشت: این موضوع بستگی به میزان دارایی های مؤسسه دارد.

 

کدخبر: 241128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟