صید ماهیان استخوانی 44درصد افزایش یافت

رکنااقتصادی: مختار آخوندی گفت : صید ماهیان استخوانی در آبهای مازندران سال گذشته از وضعیت بسیار بدی برخوردار بود که انتظار می رود، صید امسال جبران کننده ضررها و زیان های سال گذشته صیادان مازندرانی باشد.
وی افزود: بر اساس آخرین آمار، صید ماهیان استخوانی در آبهای سه استان شمالی کشور در دریای خزر از هفدهم مهر تا بیستم دی ماه، هزار و 605 تن گزارش شده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفت : این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است و از مجموع صید ؛ 496 تن متعلق به استان گیلان، 971 تن متعلق به صید مازندران و 137 تن نیز به استان گلستان اختصاص داشته است.
آخوندی گفت : آمار ارائه شده درباره صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش 37 درصدی صید در استان گیلان، کاهش سه درصدی صید در گلستان و افزایش 44 درصدی در استان مازندران است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد : همچنین بر اساس آمار اعلام شده تعداد دفعات پره کشی از هفدهم مهر تا بیستم دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با چهار درصد کاهش همراه بوده است.
از مجموع صید ماهیان استخوانی تا کنون 66 درصد به صید کفال ماهیان و 30 درصد به صید ماهیان سفید اختصاص داشته و چهار درصد بقیه نیز شامل انواع ماهیان استخوانی بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: پیش بینی می شود در پایان فصل صید ماهیان استخوانی سال 95، صید این ماهیان در مقایسه با سال قبل حداقل 10 درصد افزایش یابد.
آخوندی تصریح کرد : صید ماهیان استخوانی امسال از ابتدای فصل صید تا پایان آبان ماه از رشد 50 درصدی در مقایسه با سال قبل برخوردار بود.
وی کاهش میزان صید در دو ماه گذشته را به دلیل سرمای هوا و مهاجرت ماهیان به قسمت های عمیق دریا نسبت داد و گفت: انتظار می رود با تعدیل دمای هوا میزان صید افزایش یابد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: صید کپور ماهیان در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته که دلیل آن نیزاز بین رفتن ذخایر این گونه ماهیان دردریای خزر است.
سال گذشته در مجموع پنج هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان پره صید شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران افزود: امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، مازندران و گلستان از هفدهم مهرماه صید ماهیان استخوانی را در دریای خزر آغاز کرده اند.
در این شرکت های تعاونی در مجموع حدود 10 هزار صیاد به طور مستقیم تا پایان فصل صید در فروردین ماه سال آینده به صید اشتغال دارند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان کرد: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهد.
اخوندی یادآور شد: هر سال صیادان در زمان برودت هوا و کاهش میزان صید به دلیل مرقون به صرفه نبودن دریاروی، برای مدتی صید را تعطیل می کنند که هم اکنون برخی صیادان دریاروی را تعطیل کرده اند.
آخوندی تصریح کرد: اما تعدادی از صیادان مازندرانی هم اکنون مشغول صید ماهیان استخوانی هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:آریا

کدخبر: 238653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟