تانکرهای حمل قیر از اسفند دوجداره می‌شوند

رکنا اقتصادی : محمد شکرچی‌زاده گفت: امیدواریم تا پایان سال، پیش‌نویس اولیه برنامه اجرایی- عملیاتی ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی و متخصصان منتشر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: پژوهشکده حمل و نقل پژوهشکده‌ای است که در اردیبهشت‌ماه ۹۳ به مجموعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزوده شد، فعالیت‌هایی که در پژوهشکده حمل و نقل در حال انجام است شامل حوزه‌های قیر و آسفالت است که در این زمینه مطالعات فراوانی انجام شده است و این پژوهشکده در حال ارزیابی کارخانه‌های تولید آسفالت و تولیدکنندگان قیر است.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گسترش استفاده از قیر با رده‌بندی ((PG( Performance Grade) است و رده‌بندی سنتی در آن استفاده نمی‌شود، رده‌بندی PG بر حسب عملکرد و با توجه به جغرافیای اقلیمی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور با همکاری آزمایشگاه مکانیک خاک بررسی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اجرای این طرح کمک می‌کند تا هم شناسنامه راه تهیه شود و هم بتوانیم در راستای فعالیت‌های پیشگیرانه انجام دهیم و قبل از آنکه بخواهیم تعمیرات اساسی، نوسازی یا بهسازی‌های باضخامت زیاد انجام دهیم، بهسازی راه‌ها را مدیریت کنیم و منابع را در این بخش، به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهیم.
وی تصریح کرد: سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور، در سازمان راهداری در حال پیاده‌سازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات پژوهشکده حمل و نقل را دو جداره کردن تانکرهای قیر دانست و گفت: زمانی که قیر را با درجه حرارت زیاد در فصل سرما حرکت بدهید حرارتش پایین می‌آید و کیفیت آن از دست می‌رود و هم باید انرژی مصرف شود تا گرم شود و علاوه بر آن، کیفیت قیری که مجدد گرم شود کاهش پیدا می‌کند.

استفاده بهینه از سوخت در راه‌های شریانی کشور
شکرچی‌زاده ادامه داد: از اول اسفندماه کامیون‌ها حتما باید دوجداره باشند و مقدمات اجرای آن فراهم شده است، اجرای این پروژه به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند و موجب افزایش کیفیت قیرها می شود.
به گفته وی، در پژوهشکده حمل و نقل، فناوری های نو در حوزه قیر و آسفالت در حال انجام است که در این زمینه آسفالت‌های پلیمری و آسفالت‌های الیافی به صورت پایلوت در دستور کار مرکز برای انجام مطالعه هستند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
شکرچی‌زاده از دیگر مباحث مورد مطالعه در پژوهشکده حمل و نقل به رویه‌های‌ بتنی اشاره کرد و گفت: تولید سیمان بیش از حد موردنیاز است، به همین‌دلیل نیز باید راه‌حلی برای مصرف معقول سیمان پیدا کنیم که این راه‌حل در رویه‌های بتنی می‌تواند چاره‌اندیشی مناسبی برای مصرف سیمان باشد و علاوه بر آن، عمر مفید راه‌ها را بیشتر کرده و به کاهش مصرف سوخت نیز کمک قابل‌توجهی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: رویه بتنی باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد از پروژه هایی است که در طرح رویه‌های بتنی دنبال شده و در دو پروژه دیگر هم استفاده از رویه‌های بتنی شروع شده که یکی در بزرگراه تهران- اصفهان و یکی هم در فرودگاه امام خمینی است.
وی از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرا در پژوهشکده حمل و نقل را پروژه تهیه برنامه عملیاتی- اجرایی ایمنی راه‌ها عنوان کرد و گفت: در راه‌های کشور متاسفانه آمار تلفات و مرگ و میر بالاست و برای ساماندهی این وضعیت تاکنون برنامه‌های عملیاتی اجرایی برای دستگاه‌های مختلف نداشتیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:مهر

کدخبر: 235144 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟