اضافه کردن وزن دوران بارداری

اگر شما نیز برای کاهش اضافه وزن دوره بارداری خود به بن‌بست رسیده‌اید،‌راه‌حل‌هایی را که در زیر به شما پیشنهاد می‌شود حتماً به‌کار ببرید.

به گزارش رکنا ، یک زن 27ساله که واقعاً از بارداری خود لذت برده است می‌گوید: «شوهرم غذای دو نفر را برای من تهیه می‌کرد. او نیمه شب برای من خوراک گوشت درست می‌کرد و مدام بستنی نیز می‌خوردم.» او 65 پوند اضافه‌وزن پیدا کرده بود، ولی پس از زایان حدود 30پوند از وزن خود را کاهش داد. اما پس از آن کاهش وزن او متوقف شد.

او سیستم‌های لاغری را به کار بست. اما دیگر با سرعتی که انتظارش را داشت کاهش وزن پیدا نمی‌کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کردم تغذیه مناسبی داشته و سالم هستم اما وزنم دیگر ثابت شده بود.»

اگرچه مؤسسه پزشکی در سال 1991 اعلام کرد زنان در این دوران می‌توانند تا حد متوسط 25 تا 35 پوند اضافه وزن بیابند، اما بسیاری از این حد تجاوز می‌کنند. اگر پس از به‌دنیا آوردن کودکتان هنوز اضافه وزن دارید، باید وزن خود را به آرامی و تا حد مناسب کاهش دهید. اگرچه کاستن وزن به آرامی شاید دلسردکننده باشد اما به‌خاطر داشته باشید که با کمی همت، گرفتن رژیم غذایی، ورزش و پوشش مناسب می‌توانید به هدف خود نایل شوید.

آیا شیردهی موجب کاهش وزن می شود؟

بسیاری از زنان باردار فکر می‌کنند اضافه وزنشان زمان شیردهی از بین خواهد رفت. یک وکیل زن دارای یک فرزند 9 ماهه است، می‌گوید: «شنیده بودم که شیردهی موجب کاهش وزن می‌شود اما برای من این‌گونه نبود. در واقع شیردهی بیشتر موجب گرسنگی و چاقی من شد.» مادران شیرده باید روزانه 500 کالری اضافه مصرف کنند تا بتوانند شیر تولید کنند.

آنیتا ویل‌بل، مؤلف «به اندام پیشین خود بازگردید» وزن خود را کاهش داده و با کسب انرژی پس از زایمان متناسب شوید می‌گوید باید بین شیردهی پاره‌وقت و تمام وقت تفاوت شوید. آنیتا می‌گوید: «در آن چند ماهی که 10 بار در روز شیر می‌دهید باید غذاهای پرکالری مانند گوشت، بادام و شیر مصرف کنید.

اما اگر به محل کار خود می‌روید و یا کودکتان دیگر غذا نیز خورده و از روی فرمول غذا می‌خورند باید غذای خود را کاهش دهید و کمتر کالری مصرف کنید. بعضی مادران در طول دوران شیردهی وزن خود را کاهش می‌دهند. یک زن که مادر دو فرزند است خاطرنشان می‌کند که در دوران شیردهی روزانه چهار کره بادام‌زمینی و ساندویچ می‌خورده است. او می‌گوید: «همین‌ها وزن مرا کاهش داد و کالری‌های اضافه من سوخت.»

با تغییرات ساده شروع کنید

با این تغییرات کوچک آغاز کنید که موجب تغییرات بزرگی می‌شوند.

زود شام بخورید

با خوردن بیشتر غذای روزانه در صبحانه و ناهار، کالری شما بیشتر در طول روز می‌سوزد. سعی کنید شامتان را ساعت 7 بعدازظهر خورده و سپس دیگر در طول شب چیزی نخورید.

مقدار کم ولی متناوب بخورید

کودکان باید هرچند ساعت غذا بخورند و شما هم باید این‌گونه باشید. خوردن غذا به مقدار کم و به‌طور متناوب موجب لاغری شده و باعث می‌شود بدانید که چه می‌خورید.

غذاهای کم چرب بخورید

کاهش چربی در رژیم غذایی،‌ مقدار کربوهیدرات(برای انرژی) و پروتیین (برای ایجاد بافت و ماهیچه) را افزایش می‌دهد. بهتر است کربوهیدرات‌هایی را انتخاب کنید که به آرامی می‌سوزند و اگر چربی مصرف می‌کنید نوع غیراشباع آن مانند روغن زیتون یا کانولا را انتخاب کنید.

آب زیاد بنوشید

بسیاری از زنان باردار آب زیاد مصرف می‌کنند. سعی کنید این عادت خوب را پس از بارداری در خانه یا محل کارتان نیز حفظ کنید. همیشه شیشه آبتان را پرکنید.

پیاده‌روی

اگر باوجود بیرون بردن کودک احساس راحتی می‌کنید می‌توانید ورزش نیز بکنید. در بیشتر شهرها مادرها با کودکانشان به بیرون می‌روند. هر روز پیاده‌روی کنید و سرعت خود را زیاد کنید تا تپش قلبتان افزایش یابد. شما باید پس از 9ماه یکجانشینی اکنون تحرک داشته باشید. یک زن 32 ساله می‌گوید: «در طول بارداری‌ام تهوع زیادی داشتم و نمی‌توانستم ورزش کنم.

وقتی فرزندم به‌دنیا آمد دوباره به ورزش و شنا و یوگا و همچنین پیاده‌روی همراه با کودکم پرداختم که باعث شد به وضعیت سابقم برگردم. او می‌گوید: لازم نیست برای تناسب حتماً ورزش کنید و به کلاس‌های مختلف بروید که هزینه‌ای نیز داشته باشید. می‌توانید در منزل و با گذاشتن فیلم‌های ورزشی این‌کار را انجام دهید. اگر هنگام ورزش شما کودکتان خواب یا بیدار باشد کار بزرگی انجام می‌دهید و الگوی خوبی نیز برای فرزندتان می‌شوید.

ایجاد تغییر در کشو یا کمد لباس

یکی از مشکل‌ترین چیزها در مورد عدم کاهش وزن پس از زایمان دیدن کمد پر از لباستان و سپس انتخاب همان شلوار همیشگی است. یک زن 35ساله می‌گوید: «من یک کمد پر از لباس‌های سایز کوچک دارم که نمی‌توانم آنها را بپوشم. همیشه به آنها می‌گویم:«یک روز دوباره شما را می‌پوشم.» اشکال برخی زنان این است که فکر می‌کنند لباس بارداری را فقط مدت کوتاهی می‌پوشند. اما در بسیاری از موارد این مسئله درست نبوده و زنان باردار باید هزینه خوبی برای این‌کار صرف کنند.

چیزی که نمی‌دانند این است که تا 9 ماه باید این لباس‌ها را بپوشند. با کمی فکر و برنامه‌ریزی می‌توانید لباس‌های مناسبی را انتخاب کنید که شما را زیبنده‌تر کند. شلوار از همه مهم‌تر است. «کلید کار، خرید سه شلوار متناسب این ماه‌ها است. حتی پس از زایمان نیز می‌توانید آنها را با یک ژاکت و یا روپوش مناسب استفاده کنید.

به کار خود ببالید

همان‌طوری که برنامه رژیم غذایی و تناسب خود را پی می‌گیرید از آنچه انجام می‌دهید به خود ببالید شما یک شخصیت جدید را به دنیا آورده و بهترین کارها را برای حفظ او انجام می‌دهید. برای این‌کارها برای خود امتیاز قائل شوید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مترجم : لیلا کاظمی

کدخبر: 645616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟