خانم ها هنگام یائسه شدید چطور از پوست خود مراقبت کنند؟

یکی از مهم‌ترین دوره‌هایی که پوست به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد دوره یائسگی در زنان است.

به گزارش رکنا ، در این مرحله از زندگی زنان با کاهش فعالیت تخمدان‌ها و به دنبال آن اختلال در میزان ترشح هورمون استروژن در خون، پوست دوران تازه‌ای از حیات خود را تجربه می‌کند که اگر پیشگیری پیش از موعد را از همان سنین جوانی آغاز کنید می‌توانید با پشت سر گذاشتن این بحران همیشه پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

دکتر مونا سادات‌ شبیری، کارشناس پوست و مو هم معتقد است همواره پیشگیری بر درمان ارجحیت داشته و دارد پس با رعایت چند اصل ساده و مراقبت بیشتر پیامدهای این تغییرات را به فرصتی برای تقویت و ترمیم پوست تبدیل کنید. دکتر شبیری با راهنمایی‌های موثر و مفید در این مطلب همراه شماست.

یائسگی؛ دوران رکود کلاژن‌سازی

خانم‌ها درحدود چهل‌وپنج تا پنجاه‌وپنج‌سالگی وارد یکی از مراحل طبیعی زندگی خود به نام یائسگی یا مونوپورمی می‌شوند. در این زمان تخمدان‌ها به میزان کمتری از هورمون‌های زنانه را ترشح می‌کنند و همین خود سبب بروز علائمی در بدن می‌شود.

پوست هم مانند دیگر اعضای بدن در ابتدای دوران یائسگی به دنبال قطع تولید هورمون استروژن که نقش مهمی در استحکام و قوام پوست دارد، دچار تغییراتی می‌شود برای مثال چین و چروک‌های اطراف پلک، زیر چشم‌ها و افتادگی پوست نواحی گونه و چانه از جمله تاثیر آن است.

درواقع با وارد شدن به دوران یائسگی بدن خانم‌ها در کلاژن‌سازی تنبل می‌شود و چربی پوست کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه با تضعیف حالت ارتجاعی پوست این افتادگی و تغییرات بیش از همه در چهره بسیار مشهود خواهد بود.

بنابراین از آن‌جا که شادابی و زیبایی پوست صورت تاثیر بسزایی در اعتمادبه‌نفس خانم‌ها دارد، توجه به روش‌های پیشگیری و آمادگی کافی برای ورود به این دوران از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز پیری زودرس پوست، بالابردن مقاومت و حفظ شادابی آن، پیروی کردن از مجموعه‌ای از باید و نبایدها قبل یائسگی و بعد از آن بسیار مؤثر خواهد بود.

یائسگی و پوست زبر و تیره

یکی از تغییرات مهم پوست در دوران یائسگی از دست دادن کلاژن یا بافت تشکیل‌دهنده پوست در لایه‌های مختلف است. کلاژن نوعی پروتئین مهم در پوست بدن ماست که باعث بازسازی و ضخامت پوست شده و حالت ارتجاعی به آن می‌بخشد اما متاسفانه بعد از سی‌وپنج‌سالگی به مرور از میزان کلاژن پوست کاسته می‌شود تا این‌که با ورود یک خانم به دوران یائسگی این کاهش سرعت بیشتری می‌گیرد.

درواقع هر خانم یائسه به‌طور متوسط سالانه حدود 2/1 تا 3/1 درصد از میزان کلاژن بدن خود را از دست می‌دهد که این کمبود در سال‌های اول محسوس و در سال‌های بعد به مراتب با سرعت کمتری از سال‌های اولیه احساس می‌شود. یکی دیگر از علت‌های زبر و خشن شدن پوست و تغییر رنگی که در دوران یائسگی به صورت تیرگی‌های زیر بغل و کشاله‌های ران ظاهر می‌شود، کاهش فعالیت غدد چربی‌ساز و غده‌های مخصوص تعریق بدن است.

حتی کند شدن رشد مو، ناخن‌ها و افزایش موهای کرکی روی صورت هم به دلیل اختلال و کاهش در هورمون‌های زنانه استروژن و افزایش ترشح هورمون‌های مردانه آندروژن و به‌طور کلی نداشتن تعادل و هماهنگی بین هورمون‌ها در بدن یک خانم یائسه است.

مراقبت از پوست را سال‌ها قبل از یائسگی آغاز کنید

حتما شما هم با تغییراتی که در زمان یائسگی روی پوست‌تان رخ داده دنبال راه‌حل هستید و از خودتان می‌پرسید که حالا چه کنیم که حتی در این دوران هم از داشتن پوستی زیبا و با طراوت لذت ببریم؟ توصیه ما به‌عنوان پزشک همیشه پیشگیری است! پس ابتدا راه‌هایی را که قبل از ورود به این دوران برای مراقبت از پوست ضروری است، به شما خواهیم گفت.

توصیه اول برای حفظ جوانی و شادابی پوست این است که همیشه روتین مراقبت روزانه مخصوص جنس پوست‌تان را قبل از خواب رعایت کنید. شاید بپرسید روتین روزانه چیست؟ به تمام مراحلی که برای پاک کردن و مراقبت از پوست صورت در طول روز بخصوص قبل از خواب انجام می‌شود روتین روزانه می‌گویند و شامل مراحلی است که برای انواع پوست متفاوت است ولی ماهیت کلی مراحل یکسان است و تفاوت تنها در نوع محصول مناسب پوست شماست که معمولا از طرف متخصص برای شما تعیین می‌شود.

برای شروع هم هر روز برای پاک کردن صورت خود به یک شیرپاک‌کن یا میسلار واتر نیاز دارید تا با کمک آن صورت خود را کمی از آلودگی‌ها و مواد آرایشی سبک کنید. سپس با توجه به نوع پوست از شوینده و پن‌های شست‌‌وشوی مناسب برای شستن صورت استفاده کنید و در سومین مرحله بعد از خشک کردن پوست یک تونر مناسب برای پاک‌سازی کامل و تنظیم PH پوست به کل صورت خود بزنید (تونر محلولی است که نیاز به شست‌و‌شو ندارد و برای جلوگیری از آسیبی که مواد شوینده به پوست ما می‌زنند مورد استفاده قرار می‌گیرد) بعد از اتمام این مراحل حالا نوبت به استعمال کرم مناسب تغذیه پوست است که این کرم می‌تواند یک کرم شب لیفتینگ و یا فرم‌دهنده برای از بین برنده خطوط صورت باشد یا محصولی آبرسان، مغذی برای تقویت و سلامت پوست.

مصرف ضدآفتاب را جدی بگیرید

مهم‌ترین قسمت محافظت از پوست در هر برهه از زندگی استفاده از ضدآفتاب‌‌هایی است که به صورت کرم، فلوئید، ژل، اسپری و یا پودرهای فشرده در بازار موجودند. بنابراین با توجه به شرایط جغرافیایی محل زندگی ما توصیه اکید بر مصرف مرتب و روزانه از ضدآفتاب‌های صورت برای حفاظت‌ از اثرهای مخرب آفتاب روی پوست است.

محصولات ضدآفتابی با SPF بالای 30 که مناسب‌ترین میزان فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب را دارد. حتما با انتخاب دقیق از ضدآفتاب‌‌های مناسب جنس پوست خود استفاده کنید. چون این محصولات علاوه بر جلوگیری از چین و چروک‌ها از ایجاد لک، افزایش و پررنگ شدن لکه‌های قهوه‌ای، کک و مک‌ها جلوگیری می‌کند. حتما توجه داشته باشید که آفتاب در بین ساعت‌های 11 تا 3 بعدازظهر بیشترین آثار مخرب را روی پوست باقی می‌گذارد.

پس تماس پوست خود را در این ساعت با خورشید به حداقل برسانید یا از کلاه‌های لبه‌دار برای کاهش مواجهه با نور خورشید استفاده کنید.

پیشگیری با تغذیه‌ای متعادل و پر از ویتامین‌

علاوه بر داروهای مکمل خوراکی و موادغذایی که مصرف آن‌ها برای سلامت پوست یک ضرورت است شما به شیو‌هایی دیگر هم می‌توانید ویتامین‌ها را به پوست خود برسانید، کرم‌های حاوی ویتامین A E C بهترین گزینه برای ویتامینه کردن پوست در طول روز هستند، ویتامین C علاوه بر آنتی اکسیدان، خشکی و زبری پوست را کاهش می‌دهد البته ممکن است در بعضی افراد باعث بروز حساسیت و خارش کند که در این صورت باید با دستور پزشک از این نوع ویتامین استفاده شود.

ویتامین A رنگ پوست را یکنواخت کرده و ناهمواری‌های آن را کاهش می‌دهد از طرفی هم ویتامین E که باعث تجمع کلاژن و ترمیم پوست می‌شود. باید حداقل روزی هشت لیوان آب مصرف کنید که علاوه بر خاصیت‌های دیگر آن، شادابی و طراوت پوست شما را تضمین کند.

میوه‌ها و سبزیجات آبرسان مانند: خیار، هویج و هندوانه برای پوست بسیار سودمند هستند، عصاره پای مرغ که حاوی مقادیر زیادی کلاژن است را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید و از این عصاره معجزه‌گر غافل نشوید.

اگر پیشگیری نکنید به درمان جدی نیاز پیدا می‌کنید

در صورت غفلت از پوست و نادیده گرفتن مراحل مراقبتی باید در آینده‌ای نزدیک برای رفع افتادگی و مشکلات پوست خود به کلینیک‌های تخصصی پوست و زیبایی مراجعه کنید تا تحت نظر پزشک و به توصیه‌ او بهترین راه جوان‌سازی و رفع خطوط چین و چروک را برای شما تجویز شود اما در این مورد تا دستیابی به نتیجه حتما مراحل درمان را تکمیل کنید، امروزه با توجه به پیشرفت علم در تمامی زمینه‌ها راه‌های جوا‌ن‌سازی زیادی جهت جلوگیری از افتادگی پوست وجود دارد و شما برای این‌که پوست خود را همیشه زیبا و بدون چین و چروک نگه دارید می‌توانید از این روش‌ها بهره بگیرید.

از طرفی تزریق بوتاکس، فیلر و ژل‌های اسیدهیالورونیک هم علاوه بر از بین بردن خطوط باعث حجم‌‌دهی و آبرسانی به بافت‌هایی که چربی خود را از دست داده است می‌شود. در همین راستا درمان با کمک دستگاه‌های RF و انواع لیزرهای جوان‌ساز که با طول موج‌ها و با مقاصد درمانی مختلف استفاده می‌شود هم در دسترس قرار دارد.

استفاده از پیلینگ‌های مختلف به صورت ماهانه برای پاک‌سازی عمقی، موثر و ایجاد نشاط در ظاهر پوست، استفاده از نخ‌های لیفت و درنهایت‌‌ به‌عنوان آخرین راه جراحی‌های لیفت صورت که می‌تواند کمک زیادی به ایجاد ظاهری زیبا و جوان در پوست شما کمک کند.

تاکید می‌کنیم تمام مراحل نام برده را در مراکز معتبر که تحت نظارت وزارت بهداشت و معاونت درمان قرار دارد و به وسیله پزشک انجام دهید؛ چون مراجعه به مراکز بدون مجوز یعنی استفاده از مواد غیراستاندارد و نامرغوب از طرف افراد بدون دانش و آسیب‌هایی که جبران‌ناپذیر خواهد بود.

کدخبر: 639716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟