جوان سازی پوست با گاز CO2

متوقف کردن روند پیری پوست و تغییرات طبیعی که به مرور زمان ردشان روی پوست نمایان می‌شود فقط با اقدامات زیبایی درمانی و مراقبتی مناسب امکان‌پذیر است اما تشخیص روش درست و اعتماد به دستگاه‌ها و روش‌هایی که هر روز شکل و اسم ‌تازه‌ای به خود می‌گیرند کمی سخت است.

به گزارش رکنا ، هم از جهت هزینه‌ای که برای ارائه خدمات دریافت می‌کنند و هم عوارضی که ممکن است دغدغه‌ها را دوچندان کند اما از میان همه راهکارهایی که متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند مدتی است که از روشی تازه به نام کربوکسی‌تراپی صحبت می‌شود.

درمانی برای از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت و گردن و جنگیدن با سلولیت‌های بدن که البته این روش بیشترین محبوبیت را در درمان تیرگی زیر چشم دارد. همراه با دکتر‌علیرضا سعیدی متخصص پوست، کربوکسی‌تراپی را بیشتر بشناسید.

کربوکسی تراپی با بیش از 80 سال قدمت

شاید بار اول باشد که درباره کربوکسی‌تراپی مطلبی می‌خوانید یا شاید زمان زیادی از آشنایی شما با این شیوه جوانسازی پوست نمی‌گذرد اما جالب است که بدانید این تکنیک اصلا روشی نوظهور و جدید در دنیای پزشکی نیست.

درواقع استفاده از این روش در سال1930در فرانسه توسعه پیدا کرد. درست زمانی که محققان دریافتند زخم‌ها و آسیب‌های پوستی افرادی که در استخرهای آبی غنی از دی‌اکسیدکربن حمام می‌کنند در مقایسه با دیگران سریع‌تر برطرف و درمان می‌شود.

بعدها یعنی در دهه1950 متخصصان قلب و عروق هم برای درمان بیماران مبتلا به انسداد شریانی یا اختلالاتی مانند گردش خون ضعیف و تجمع چربی در شریان‌ها از کربوکسی‌تراپی کمک گرفتند تا سرانجام از سال1995 عنوان کربوکسی‌تراپی در سراسر دنیا به عنوان روشی کارآمد در حوزه پزشکی زیبایی و جوانسازی پوست بر سر زبان‌ها افتاد.

تزریق گاز با پوست چه می‌کند؟

کربوکسی‌تراپی همان‌طور که از نامش پیداست یک روش زیبایی درمانی است که با کمک گاز دی‌اکسیدکربن به ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌کند. متخصصان از این روش برای درمان سیاهی دور چشم، برطرف کردن افتادگی پوست، اسکار به جای مانده از جوش و آکنه، بالا بردن استحکام پوست، درمان سلولیت و برطرف کردن چین‌وچروک ظریف صورت استفاده می‌کنند. در این شیوه متخصص گاز دی‌اکسیدکربن را از طریق یک سوزن نازک به زیر پوست تزریق می‌کند.

بعد از تزریق گاز در محل مورد نظر، آن ناحیه با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود و دقیقا به همین علت بدن گردش خون را در آن بخش افزایش می‌دهد و با افزایش گردش خون تولید مواد مفید بیشتر و روند کلاژن‌سازی و الاستین پوست با سرعت بیشتری به بازسازی پوست کمک می‌کند.درواقع گاز دی‌اکسیدکربن به‌عنوان گازی نامرئی و بی‌بو باعث تولید اکسیژن بیشتر در نواحی تحت‌درمان و درنهایت ترمیم سلولی می‌شود. جوانسازی پوست با این روش در نواحی پلک، صورت، گردن، بازوها، شکم، پایین تنه و پاها اعمال می‌شود.

درمان تیرگی دور چشم با کربوکسی‌تراپی

ابزار کار در روش کربوکسی‌تراپی شامل دستگاهی با مخزن گاز دی‌اکسیدکربن است که به وسیله لوله‌های پلاستیکی به جریان تنظیم‌کننده متصل می‌شود. سرعت و میزان گاز خروجی از مخزن با توجه به محل و نوع درمان به وسیله پزشک تنظیم شده و از طریق سوزنی نازک گاز به زیرپوست تزریق می‌شود.

در این روش که برای از بین بردن تیرگی و کبودی زیر چشم استفاده می‌شود، بعد از تزریق گاز، پلک‌ها برای حدود 15دقیقه از حالت طبیعی خارج شده و متورم می‌شوند اما بعد از گذشتن این مدت گاز به سرعت جذب شده و ظاهر پلک‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردد. درواقع کربوکسی‌تراپی با بهبود شبکه مویرگی پلک پایین و افزایش لایه کلاژن، رنگ تیره زیر چشم را به صورتی تبدیل کند.

لیفت پوست با کربوکسی‌تراپی بدون بیهوشی

یکی از پرطرفدارترین اثرات روش کربوکسی‌تراپی‌ درواقع تغییرات محسوسی است که این گاز بعد از تزریق بر مناطقی از پوست می‌گذارد که درخشش و شادابی خود را از دست داده و پوست شل شده است. بازسازی پوست صورت، گردن و دست‌ها در بازه زمانی بین چهار تا هشت جلسه درمان هر سه تا چهار هفته یک‌بار انجام می‌گیرد.

در این نوع درمان هم کربوکسی‌تراپی تشکیل کلاژن در پوست را افزایش داده و ظاهر شاداب و جوان‌تری به آن‌ها می‌دهد.گاز CO2 با افزایش جریان خون موضعی، باعث بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، کاهش سلولیت، تحریک تولید کلاژن می‌شود و هرگونه آثار آفتاب سوختگی، پیری، اسکار و زخم‌های پوستی را به مرور از ظاهر پوست پاک می‌کند. از طرفی می‌توان گفت کربوکسی‌تراپی جایگزین خوبی برای عمل‌های سخت جراحی لیفت پوست بوده و از همه مهم‌تر بدون جراحی و بیهوشی انجام می‌گیرد.

کدام ریزش مو را درمان می‌کند؟

یکی از کاربردهای پرطرفدار کربوکسی‌تراپی برای درمان ریزش مو و رویش مجدد آن است.در این نوع درمان سوزن متصل به دستگاه را در نقاط مختلف به پوست سر وصل کرده و گاز CO2 را وارد آن قسمت‌ها می‌کنند. در نهایت با انتشار این گاز زیر پوست گردش خون و جذب موادمعدنی در آن ناحیه بهبود می‌یابد و موجب رویش مجدد مو می‌شود.

البته این روش نه برای درمان طاسی بلکه برای افرادی که به‌تازگی موهایشان شروع به ریزش کرده یا خانم‌هایی قابل استفاده است که در بارداری یا پس از زایمان به این مشکل دچار شد‌ه‌اند تا نتیجه بهتری نسبت به استفاده از انواع داروها بگیرند. در کربوکسی‌تراپی معمولا بعد از جلسه سوم و چهارم می‌توانید تغییرات را روی موهای سر خود ببینید.

طول درمان چقدر است؟

دکتر علیرضا سعیدی، متخصص پوست معتقد است برای رسیدن به نتیجه مطلوب 10جلسه کربوکسی‌تراپی با فاصله هر یک یا دو هفته یک‌بار نیاز است و در بعضی درمان‌ها برای تثبیت نتایج درمانی، سالی یک نوبت درمان تکرار می‌شود اما نکته مهم این است که تعداد جلسات با توجه به مشکل بیمار و نوع درمان متفاوت است.

چه عوارضی دارد؟

اگر نگران عوارض این روش یا ورود گاز دی اکسیدکربن به بدن‌تان هستید باید بدانید که این گاز بی‌بو و بی‌رنگ و غیرسمی است. درواقع دی‌اکسیدکربن به‌طور کاملا طبیعی هر روز به وسیله سلول‌های بدن ما تولید می‌شود. همان گازی که محصول متابولیسم طبیعی بدن است و در نهایت وارد خون شده و از طریق ریه‌ها دفع می‌شود.

کربوکسی‌تراپی به‌طور معمول عارضه‌ای ندارد به جز درد و قرمزی خفیف در محل تزریق و البته تورم و کبودی که از عوارض گذرای این روش درمانی است و ظرف چند ساعت و در مواردی نادر پس از چند روز کاملا برطرف می‌شوند. با این حال نمی‌توان ادعا کرد که تزریق این گاز صددرصد تاثیر مثبتی روی ظاهر پوست یا مو خواهد داشت. چون در بعضی موارد ممکن است کلاژن‌سازی صورت نگیرد و حتی بعد از انجام تزریق و از بین رفتن تورم،پوست شل شده و چروک‌های ریزی در آن ناحیه ایجاد شود.

هشدار

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA هنوز بررسی‌های خود را درباره این شیوه درمانی انجام نداده است اگر چه این شیوه در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود

نقاهت کوتاه مهم‌ترین ویژگی کربوکسی‌تراپی

از آن‌جا که درمان به روش کربوکسی‌تراپی سرپایی است و تنها بین 15 تا 30دقیقه زمان می‌برد نیازی به استراحت یا مراقبت‌های پیچیده ندارید اما توصیه مهم این است که از رفتن به حمام، شنا، سونا و جکوزی به مدت 24ساعت بعد از درمان اجتناب کنید و تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم یا دستگاه به منظور برنزه‌کردن پوست خودداری کنید.

انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین را هم تا 24ساعت کنار بگذارید. برای کوتاه‌کردن دوران نقاهت از کرم‌هایی که پزشک تجویز کرده به صورت مرتب استفاده کنید و معاینه بعد از کربوکسی‌تراپی را فراموش نکنید. نکته دیگری که بهتر است بدانید این‌که هزینه کربوکسی‌تراپی با توجه به ناحیه تحت درمان و جلسات مورد نیاز تعیین می‌شود.

به چه کسانی توصیه نمی‌شود

معمولا محدودیت‌هایی برای انجام کربوکسی‌تراپی در بعض افراد وجود دارد که اعمال این روش زیبایی- درمانی به آن‌ها توصیه نمی‌شود. افرادی که نارسایی کلیه دارند یا تحت دیالیز هستند. خانم‌های باردار، افرادی که به سرطان مبتلا هستند یا تحت درمان شیمی‌درمانی قرار دارند. افراد مبتلا به کم‌خونی شدید.، صرع، بیماری مغزی و در‌نهایت کسانی که به آب‌سیاه مبتلا هستند نباید از این شیوه استفاده کنند. اگر هیچ‌کدام از این مشکلات جسمی را ندارید، می‌توانید تحت‌نظر پزشک متخصص و بعد از مشاوره و معاینه کربوکسی‌تراپی را تجربه کنید.

این هشدار را جدی بگیرید

لطفا صرف دیدن آگهی‌های متعدد و شنیدن نام این روش برای درمان اقدام نکنید. پزشک معالج در روش کربوکسی‌تراپی باید دانش و تخصص کافی در استفاده از روش را دارا باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از کربوکسی‌تراپی انتخاب یک متخصص پوست مجرب است.

توصیه مهم ما این است که پس از انتخاب پزشک مورد نظر حتما یک جلسه برای مشاوره به مطب او بروید و محل تحت درمان را مشخص کنید تا پزشک شما را به خوبی راهنمایی کند.از طرفی پیش از تجربه کربوکسی‌تراپی نمونه کارهای متخصص پوست مورد نظر خود را مشاهده کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟