محسنی‌اژه‌ای: برای مقابله با خشونت باید به صورت عملی وارد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح امروز در همایش ملی " پیشگیری از خشونت، چالش‌ها و راهکارها" اظهار داشت: ظرفیت‌ها، نیروی انسانی و تمام سرمایه‌های مادی و معنوی این استان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی سردار بزرگ و مجاهد سردار سلیمانی را بزرگ‌ترین سرمایه استان کرمان دانست و افزود: اگر استان کرمان هیچ نداشت وجود چنین سرمایه ای برای او کافی بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز اقتصاد مقاومتی که یکی از مسائل مهم جمهوری اسلامی در کشور است گفت: عملیاتی کردن اقتصادی مقاومتی به واسطه ظرفیت و آمادگی از استان کرمان آغاز شد.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه امروز استفاده بهینه از آب در استان کرمان کلید خورد بیان کرد: اقدامات انجام شده جای قدردانی از مردم و مسئولان این استان است.

وی با بیان اینکه موضوع این نشست موضع حائز اهمیتی است که می‌تواند برای حال و تا همیشه مفید باشد گفت: از ابتدای خلقت بشر این مسئله بوده و هست.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اهمیت این موضوع را باید در بستر تاریخ دید افزود: آیا هر خشم و خشونتی مضموم است و یا اینکه خشم خوب و پسندیده هم داریم.

‌محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: مقام معظم رهبری بیش از دو سال است که برای رفع آسیب‌های اجتماعی وارد عمل شدند و پیگیری می‌کنند و در جلسه آخر به مسئولان گفتند به من بگویید در عمل چه اتفاقی افتاد.

وی با بیان اینکه باید اقدامات جهادی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام داد گفت: باید خشونت‌ها را اولویت‌بندی کرده و برای مقابله عملی با آن برنامه‌ریزی کرد.

معاون اول قوه قضائیه حقارت، تبعیض و اختلاف طبقاتی، آموزش‌های غلط در فضای مجازی و غیر فضای مجازی، بیکاری از جمله عواملی است که می‌تواند باعث افزایش خشونت در جامعه شود گفت: بیکاری علت مهم بسیاری از خشونت‌هاست.

وی با بیان اینکه از ظرفیت قانون Law رفع موانع تولید به خوبی استفاده نکردیم گفت: باید از این ظرفیت استفاده کرده تا تولید را بالا برده و اشتغال ایجاد کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه باید موانع تولید را شناسایی و برای مقابله با آن راهکار ارائه کرد گفت: متاسفانه قاچاق Contraband در جامعه و کشور وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه مطلوبی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از کارت بازرگانی دیگران خود می‌تواند نوعی قاچاق باشد افزود: برای مقابله با بیکاری باید همه دست به دست هم داده و با قاچاق به هر نوعی مقابله کرد.

معاون اول قوه قضائیه مقابله با واردات غیر ضرور در کشور را ضروری دانست و گفت: زمانی که این همه بیکار در کشور داریم چرا جلوی واردات بی رویه و غیر ضرور گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شاید اینها از موارد قاچاق نباشد اما هر کدام به نوعی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند بیان کرد: هر اقدامی که بتواند به بنگاههای اقتصادی کوچک که سوء نیتی ندارند کمک کند دستگاه قضائی امادگی کامل کمک دارد.

محسنی‌اژه‌ای با تاکید براینکه منابع بانکی ما محدود است افزود: باید منابع بانکی ما در جهت درست و صحیح هزینه شود.

وی با بیان اینکه قصد پرداختن به این مسئله را ندارم که برخی منابع بانکی ما در کجا هزینه می‌شود تصریح کرد: باید روال اعطای تسهیلات برای کسانی که قصد ایجاد کار و تولید دارند آسان شود و جلوی کسانی که منابع مالی کشور را در دیگر راه‌ها هزینه می‌کنند گرفته شود.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پرونده‌های اقتصادی ما این است که افرادی که دارای فعالیت اقتصادی هستند در دستگاه قضائی متهم می‌شوند گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که چرخ اقتصاد از کار نیفتند و فعالیت اقتصادی آنها که منجر به بیکاری تعدادی می‌شود مختل نشود و باید تلاش شود تا حتی‌الامکان در این موارد ضربه به چرخ اقتصاد نخورد.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث رواج خشونت در جامعه می‌شود اختلاف طبقاتی، تبعیض و اشرافی‌گری و تفاوت بین مردم مسئولان است گفت: مردم گاهی از نداری رنج نمی‌برند اما تبعیض برای آنها قابل تحمل نیست.

محسنی‌اژه‌ای افزود: باید مسیری طی شود و راهکاری اندیشیده شود تا عموم مردم از امکانات متناسب با شان خود برخوردار شوند.

وی به مسئله فضای مجازی و تاثیر آن در افزایش خشونت در جامعه اشاره کرد و تصریح کرد: برخی حرف‌هایی که زده می‌شود مطابق با واقیت نیست و گاهی حرف هم را به درستی نمی‌فهمیم و به آن می‌پردازیم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: علم و فناوری جدید، سایبر و فضای نه مجازی که حقیقی واقعیت غیر قابل انکار جامعه است که امروز باید استفاده بهینه از آن شود.

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند به طور کلی با استفاده از فضای مجازی در جامعه مخالفت کند بیان کرد: اگر کسی این مسئله را مطرح کند اگر به درستی این مسئله نفهمیده باشد حتما مغرض است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه باید آسیب‌های فزاینده استفاده بی‌رویه و نادرست از فضای مجازی در جامعه دیده شود افزود: رواج شایعه، دروغ، سوءظن، رواج طلاق و بی‌بندباری و ... از آسیب‌های استفاده نادرست از این امکانات است.

وی با اشاره به اینکه گاهی با یک حرف دروغ، یک جامعه، کشور شهر و یا خانواده را به تشنج می‌کشیم تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی در جامعه باید ساماندهی شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه نمی‌توان فضای مجازی را به حال خود رها کرد افزود: در بسیاری از کشورها با توجه به محدودیت‌ها و سیاست‌های آن کشور فضای مجازی محدودیت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما هم توان و هم امکانات فنی لازم برای ساماندهی این فضا وجود دارد گفت: ساماندهی این فضا اراده می‌خواهد و اگر رها شود ضررهای بسیار سنگینی به دنبال دارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر دست روی دست بگذاریم در پیشگاه خدا، ملت و نسل آینده حرفی برای گفتن نداریم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما از معارف و منابع خود گاهی غفلت می‌کنیم گفت: یکی از منابع قابل قبول ما قرآن است که با کمال تاسف برای برخی پژهش‌ها به سراغ همه چیز می‌رویم به جز قرآن و عترت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟