محسن ضیایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: محوطه دوران پیش از تاریخ در نزدیکی تنب پرگان دشت جناح شهرستان بستک کشف شد .

وی گفت: در این محوطه علاوه بر آثار معماری و سفال از دوره‌ ساسانی، برخی نمونه‌های ابزار سنگی، مشابه نمونه‌های به دست آمده از دوره باکون الف در فارس نیز شناسایی شدند.

آثار کشف شده در این محوطه به دلیل فاصله کمتر از 30 کیلومتر با خلیج فارس بسیار حائز اهمیت است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: هدف از کاوش باستان شناسی تنب پرگان شکل دقیق معماری وکارکرد ساختمان مدور قرار گرفته بر سطح تپه و همچنین حفاظت و نگهداری بهتر این اثر است.

محسن ضیایی ساختمان مدور تنب پرگان را، بر اساس شواهد موجود نمونه‌ای ویژه از ابتکارات معماری دوره ساسانی در پس‌کرانه‌های شمالی خلیج فارس دانست و گفت: مشخص نیست که معماران بنا طرح آن را با الهام از چه سازه‌ی پیشینی ایجاد کرده‌اند، چون تاکنون پلان مشابهی برای آن در معماری این دوره سراغ نداریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: ممکن است طرح بنا، ابتکاری نو و زاییده ذهن معماران محلی برای ساخت بنایی با کارکرد ویژه بوده باشد.

ضیایی گفت: به زودی یک تیم حرفه ای مرمتگر برای استحکام بخشی و تثبیت معماری بنای تنب پرگان عملیات حفاظت و مرمت سازه سنگی بنا را آغاز می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟