نصف بیشتر مشترکین آب قزوین بدمصرف‌ هستند! / اصلاح 1300کیلومتر از شبکه برق استان+فیلم

به گزارش رکنا از قزوین؛ داراب بیرانوندی در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد شرکت آب و فاضلاب، تامین و توزیع آب در شبکه‌ آب شهری و روستایی و پیگیری پروژه‌های دفع بهداشتی فاضلاب است.

وی افزود: ۲۱ باب منبع تامین آب جدید در شهرها و روستاهای استان ایجاد شد و 34 مخزن با ۵ هزار و ۸۴۰ مترمکعب ظرفیت در سطح روستاهای استان احداث شد و حدود ۸ هزار مشترک جدید به مشترکین ما اضافه شد.

وی عنوان کرد: در بخش فاضلاب هم حدود ۷ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب داشتیم به علاوه اینکه تصفیه خانه‌ آبگرم ‌بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین تصریح کرد: جالب است بدانید حدود 46 درصد مشترکین، کمتر از یک چهارم آب تولیدی ما را مصرف می‌کنند و مابقی آن یعنی سه چهارم آب تولیدی عملاً توسط پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

qzrw_4311b3_1707823917

 73 درصد از مصارف آب استان در بخش آب زیرزمینی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: در مجموع حدود 73 درصد از مصارف آب استان در بخش آب زیرزمینی و ۲۷ درصد هم در بخش منابع آب سطحی است که عمده‌ترین میزان مصرف هم از بخش آب زیرزمینی در بخش کشاورزی با ۸۳ درصد، آب شرب ۱۱ درصد و صنعت ۶ درصد است. 

ستوده بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت از سال ۹۰ تاکنون حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مصارف آب استان را مصرف کردیم و پیش‌بینی می‌شود حدود 10 میلیارد مترمکعب از ذخایر آب زیرزمینی باقی مانده است.

وی بیان کرد: در مجموع در بخش جلوگیری از بحث حفرهای جدید هم حدود ۵۹۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شدند.

 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دشت قزوین با توجه به آماری که از سال 78 تا به امروز داریم سطح آب زیرزمینی حدود ۳۰ متر افت پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اضافه کرد: ۸۳ درصد از مصارف آبی استان صرف کشاورزی، ۱۱ درصد مصرف آب شرب و سهم صنعت حدود ۶ درصد است.

ستوده در خصوص پروژه های شرکت آب منطقه ای نیز خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۱۳ پروژه در دست اجراست که شامل ۵ پروژه ملی، ۶ پروژه متمرکز و دو پروژه استانی می باشد و اعتبار این طرح‌ها بالغ بر ۸۲۳۷ میلیارد تومان و در حال حاضر ۳۸۲۰ میلیارد تومان تخصیص داشته‌ است.

image

اصلاح و بهسازی ۱۳۰۰ کیلومتر از شبکه برق استان قزوین

جانشین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: در دولت سیزدهم اصلاح و بهسازی ۱۳۰۰ کیلومتر از شبکه برق ۳۷۰ روستای استان در قالب طرح بهارستان و با هدف کاهش تلفات و افزایش ایمنی صورت گرفته است.

داوود عیوض زاده گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۴۵۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۶۴ میلیارد تومان در شهرها و روستاهای استان قزوین اجرا و به اتمام رسیده است.

وی از افزایش ۱۴۰ مگاواتی آمپر پست‌های برق استان خبر داد و خاطرنشان کرد: اصلاح و بهسازی ۱۳۰۰ کیلومتر شبکه برق در ۳۷۰ روستای استان در طرح بهارستان با هدف کاهش تلفات و افزایش ایمنی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در دولت سیزدهم، نخستین شهرک خورشیدی استان قزوین با ظرفیت ۴۸ مگاوات و با سرمایه‌گذاری ۷۲۰ میلیارد ریالی به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

جانشین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآور شد: با صرفه جویی ۳۹ میلیون کیلوواتی در مصرف برق، ۳۸۰ میلیارد ریال به ۲۶۴ هزار مشترک قزوینی پرداخت شد.

۷۰ درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی قزوین گاز است

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: این نکته در خصوص مصرف گاز قابل توجه است که ۷۰ درصد سوخت نیروگاه گاز بوده و نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد گاز بیشتری مصرف کردیم.

ابوالفضل موتابها گفت: به لحاظ کیفیت برق با راندمان ۳۹/۲ رتبه ۱۲ دنیا را داریم و در حوزه تولید کیلوبایت ساعت در دنیا بر اساس آمار با بیش از ۳۶۰ میلیارد کیلوبایت ساعت رتبه ۱۱ دنیا هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه توربین و کمپرسور که جزو تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی است جزو پنج‌ کشور اول دنیا هستیم و ساخت آن‌ها بومی‌سازی شده و توان راه‌اندازی آن وجود دارد.

موتاب‌ها در خصوص ساخت کل تجهیزات نیروگاهی تشریح کرد: بیش از ۹۱ درصد از قطعات مکانیکی در داخل کشور قابل ساخت است و تولید می‌شود و به خودکفایی رسیده‌ایم همه این اقدامات افتخاراتی است که در این ۴۵ سال با تلاش شبانه‌روزی به دست آوردیم و این آمار در این سال‌ها محقق شد.

افتتاح پست برق درشهرک مهرگان درسال آینده

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: فاز نخست این طرح در حال اجراست و فازهای بعدی نیز در آینده نزدیک به انجام می رسد.

منصور اوجاقی به عملیات اجرایی نیروگاه حرارتی ۴۶۷ مگاواتی بویین زهرا اشاهر کرد و گفت: زمین این نیروگاه از سوی اداره منابع طبیعی تحویل داده شده که با انجام کارهای مقدماتی آن، پیمانکار پروژه به شرکت مفنا به عنوان تنها سازنده نیروگاه های حرارتی کشور واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: ورودی این پست از دو مسیر نیروگاه شهید بهشی در لوشان و پست ۴۴٠ کیلوولت زیاران است. همچنین در این پروژه ۳ ترانسفر ٢٣٠ به ۶٣ کیلوولت استفاده شده و مجموع اعتبار پروژه ٧٢٠ میلیارد تومان بوده است. بار این پست نیز در سال گذشته ١٣٠ مگاوات بوده و هم اکنون تا دو برابر امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

اوجاقی در خصوص طرح‌های مورد نیاز قزوین گفت: پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلو ولت برای منطقه شرق قزوین است که تجهیزات آن تهیه شده اما به علت افزایش قیمت زمین در منطقه مورد نظر، با چالش‌هایی روبرو هستیم که امیدواریم با همکاری مسوولین، این مساله به زودی حل شود.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 972196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟