طرح های گوگرد زدایی از گازوییل و مازوت توسط وزارت نفت با سرعت پیگیری شود / تولید گازوییل سبز در پالایشگاه اصفهان خبر مسرت بخشی است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از پالایشگاه اصفهان و نمونه برداری از بنزین و گازوییل تولیدی این پالایشگاه گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در دو سال اخیر ورود جدی به بحث کیفیت سوخت و انرژی داشته است و در دوره تحولی اقدامات بسیار مهمی نسبت به  نمونه گیری و ارزیابی انطباق از محصولات پالایشگاه‌های کشور و مجموعه انبار نفت از جمله بنزین، گازوییل و مازوت صورت پذیرفته است.

محمد سجاد گازر، با بیان اینکه این کار در راستای عمل به وظایف قانونی انجام می‌گیرد افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موضوع اجباری کردن استاندارد گاز طبیعی و گازوییل را از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کرده و مقرر شد این کار برای گاز طبیعی از سال ۱۴۰۴ و برای گازوییل از سال ۱۴۰۵ انجام شود. 

ایشان با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد ایران به طور مستمر پیگیر کیفیت بنزین و گازوییل است، تصریح کرد: این سازمان در دو سال گذشته اقدامات موثری برای نمونه گیری از پالایشگاه‌های کشور انجام داده که سر منشأ اتفاقات خوبی بوده است. 

گازر ادامه داد: با این اقدامات و استاندارد سازی‌های انجام شده، شاهد هستیم که وزارت نفت در کنار دغدغه‌ای که برای تامین سوخت در کشور دارد، در دو سال گذشته، پروژه‌های مربوط به کیفیت سوخت را تسریع کرده است. 

بازدید متنوی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان، یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازوییل در کشور است، افزود: در سال قبل نمونه گیری که از محصول گازوییل این پالایشگاه صورت گرفت مقدار گوگرد در آن ۶۵۰۰ پی‌پی‌ام بوده اما امسال این پالایشگاه اعلام کرده که با اجرای طرح‌های بهبود، میزان گوگرد گازوییل در آن کاهش یافته و گازوییل سبز تولید می‌شود که خبر خوشحال کننده‌ای است. 

مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: امروز نیز ما با حضور در پالایشگاه اصفهان از گازوییل تولید شده در آن نمونه گیری کردیم و نتایج بررسی آن را اعلام می‌کنیم. 

میزان گوگرد گازوییل تولیدی  پالایشگاه اصفهان  به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است

معاون تولید پالایشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: حدود ۲۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور از جمله بنزین و گازوییل در این پالایشگاه تولید می‌شود. 

اصغر صابری، با بیان اینکه ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند، افزود: بنزین یورو ۵ مطابق با استانداردهای روز اروپا از ۱۰ سال گذشته در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

بازدید متن 2 وی با اشاره به تولید روزانه ۲۳ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ در این پالایشگاه، اظهار کرد: امیدواریم حجم بیشتر این سوخت که جزو پاک‌ترین گازوییل‌های تولیدی در کشور است در سطح کلانشهر اصفهان که با مشکل آلودگی هوا مواجه است، توزیع شود. 

وی گفت: میزان گوگرد گازوییل تولیدی این پالایشگاه با اجرای دو پروژه بزرگ که مهر سال گذشته به بهره‌برداری رسید به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است.

اصفهان/بهمن راعی

کدخبر: 967619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟