قیمت‌گذاری دستوری، اقتصاد کشور را تهدید می‌کند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در این همایش، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ضروری است مجلس و دولت هزینه‌ها را بنا به درآمد خود ایجاد کنند در غیر این صورت تورم زیاد می‌شود و از نظر شرعی نیز این موضوع صحیح نیست، باید منابع بانکی در اختیار تولید قرار گیرد، رشد نقدینگی زیاد است و درصورتی‌که نقدینگی به سمت دلالی برود می‌تواند زمینه مشکلاتی برای اقتصاد ایجاد کند.

 وی ادامه داد: در این شرایط دولت تلاش دارد با اجرای سیاست‌های انقباضی شرایط را کنترل کند که اقدام درستی است؛ اما باید هم‌زمان هدایت منابع به سمت تولید نیز صورت پذیرد، تولید باید اولویت اعطای منابع قرار گیرد، تسهیلات بانکی باید در اختیار افرادی قرار گیرد که ظرفیت تولید و کارآفرینی دارند.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درصورتی‌که قرار باشد آزادسازی قیمت‌ها انجام شود باید به‌تدریج و آرام‌آرام این اتفاق رخ دهد، یکی از مشکلات اصلی کشور تورم است که باعث ایجاد شکاف طبقاتی نیز می‌شود؛ لذا باید در راستای رفع این مشکل اساسی، اقداماتی شکل گیرد، ضروری است در تصمیمات اقتصادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی ماهر و با تجربه استفاده شود و از افراد در جایگاه‌های متناسب با تخصص آنها بهره گرفت، در کنار این موارد توجه به مقوله «تعاون» نیز ضرورت دارد و می‌تواند به رفع بخشی از مشکلات کمک کند، امروز کشورهای اروپایی نیز به اهمیت تعاون پی برده‌اند و تعداد زیادی تعاونی در این کشورها فعالیت دارند.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: متأسفانه آموزه‌های اسلامی مظلوم واقع شده‌اند، شرایط فعلی اجرای اقتصاد اسلامی در کشور را نشان نمی‌دهد. در یک پژوهش، قیمت‌گذاری دستوری را مورد بررسی قرار دادیم که نتیجه چند ماه تلاش است، نکته مهم این است که در آیات و روایات نیز موضوع قیمت‌گذاری دستوری منع می‌شود، وقتی قیمت تعادلی در بازار تعیین می‌شود و دولت قیمتی پایین‌تر از بازار تعیین می‌کند، عرضه کم می‌شود و باعث تورم شده و مانع سرمایه‌گذاری است. تجارت باید با رضایت و خشنودی طرفین معامله باشد. حتی در فتوای علما و بزرگان نیز قیمت‌گذاری دستوری جایی ندارد و منع شده است.

محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: اشکال در نظریات اسلامی نیست؛ بلکه در نحوه پیاده کردن آنها است، امروز نیاز به افرادی است که توانایی اجرای برخی موارد را داشته باشند، باید از گروه‌هایی بهره گرفت که بتوانند اقتصاد کشور را به نقطه ایده‌آل برسانند در غیر این صورت مشکلات ادامه‌دار خواهد بود و این موضوع به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند برای آینده کشور مناسب باشد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 964123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟