مرمت و بازسازی گذر شرقی مسجد جامع سمنان

به گزارش رکنا از سمنان، سروش هاشمی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت:  این مرحله از مرمت، با اصلاح لایه‌های اندود فرسوده کاه‌گل، ایجاد قاب گچی، بندکشی، سامان‌دهی ازاره‌های آجری و کاه‌گل و سیم‌گل بدنه گذر شرقی مسجد جامع سمنان انجام شد.

او با اشاره به اینکه این گذر تاریخی در هسته مرکزی بافت تاریخی شهر سمنان قرار دارد، تصریح کرد: هسته مرکزی بافت تاریخی سمنان دارای شاخصه‌های با ارزش معماری است و سامان‌دهی و مرمت آن همواره به‌صورت موضعی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان قرار دارد.

58578

مسجد جامع سمنان دارای آثاری از دوره سلجوقی، ایلخانی، تیموری تا دوره قاجار است که به شماره ۱۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

عقیده بر این است که این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است. مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده‌است. سبک معماری این بنا به شیوه معماری آذری می‌باشد.

این بنا در مجاورت بنا‌های فاخری همچون مسجد سلطانی، موزه گرمابه پهنه، امام‌زاده یحیی (ع)، بازار تاریخی سمنان، تکیه پهنه و درگذر تجاری ابریشم قرار دارد.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 963269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟