نشست سه ساعته هنرمندان و استاندار گلستان با چاشنی مطالبه‌گری

به گزار ش رکنا از گلستان؛گرچه استاندار گلستان ۱۵ دقیقه زودتر از موعد تعیین‌شده آماده شنیدن مطالبات هنرمندان بود اما گرد هم آمدن تمامی هنرمندان موجب شد این نشست با اندکی تاخیر همراه شود؛ با این وجود جلسه ۱۲۰‌ دقیقه‌ای تقریبا به بیش از ۲۰۰ دقیقه رسید تا حرف‌ ناگفته‌ای از اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر گلستان باقی نماند.

بغض‌های در گلو مانده از سال‌ها شنیده نشدن و دیده نشدن اصحاب فرهنگ و هنر باعث شده بود استاندار گلستان با موج بزرگی از مطالبات روبه‌رو شود و شاید به این دلیل بیش از آنکه نطقی داشته باشد شنونده بود و نکته‌برداری‌های او از سخنان نمایندگان اصحاب و هنر نشان می‌داد که نمی‌خواست مطالبه و دغدغه‌ای از قلم بیفتد؛ برای همین قول داد با اهالی فرهنگ و هنر برای رسیدگی به مشکلات آنان جلسه مجددی برگزار کند.

علی‌محمد زنگانه اعتقاد داشت که مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی همچون بحران خلیج گرگان قابل حل است و تنها این دغدغه ها نیازمند توجه و یک همت جهادی است تا بار مشکلاتی که بر سر راه آن ها قرار گرفته کمتر شود.

نشست با افرادی که یا با قلم از عشق و زندگی، رمان می‌نویسد و یا به ضیافت بوم نقاشی می‌روند و تمثالی از زیبایی‌های این کره خاکی را ترسیم می‌کنند و یا با اکران صحنه‌ای، غم و شادی را بر صورت و چهره ما نقش می‌بندند کار چندان راحتی هم نیست.

در سالن افرادی بودند که دوست داشتند هنرشان را به مخاطب بشناسانند، در این نشست ۱۳ نماینده از این هنرمندان به روی صحنه مطالبه‌گری آمدند و مباحث خود را با استاندار گلستان به اشتراک گذاشتند.

نداشتن مکان مناسب برای فعالیت، غیرفعال بودن موسسات فرهنگی و انجمن‌های ادبی، محدودیت منابع اعتباری و مشکلات بیمه‌ای حرف مشترک هنرمندان در دیدار با استاندار گلستان بود.

مهدی صاحبدل مدیر انجمن سینمای جوانان گرگان به نمایندگی از هنرمندان سینما به جایگاه آمد و از نبود یک مکان مناسب برای فعالیت گلایه کرد و گفت: از سال ۶۴ تاکنون که سازمان سینمایی در گرگان آغاز به کار کرد یک مکان مناسب ندارد.

وی در پایان سخنانش بر این نکته تاکید کرد که ما حالمان بد نیست. با امید و پرانرژی به کارمان ادامه می‌دهیم و دست از امیدآفرینی برنمی‌داریم اما حل برخی از مشکلات و مطالبات ما همت استاندار گلستان و دیگر مسوولان را می‌طلبد.

محمدرضا زاهدی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان هم از مشکلات این حوزه گفت و اظهار کرد: به‌روزرسانی‌نشدن ماشین‌آلات به دلیل ارز بری، نبود نقدینگی، مشکلات بیمه‌ای، عدم صادرات محصولات چاپی به دلیل فرسودگی ناوگان چاپ را از جمله مهم‌ترین مشکلات ما در این بخش است.

وی خواستار ایجاد شهرک صنعتی و صنفی چاپ برای استقرار واحدهای بزرگ و کوچک چاپی در استان گلستان شد و افزود: چاپخانه‌داران شرق تا غرب استان گلستان در حوزه چاپ با مشکلات مختلفی مواجه هستند که حل آن همت مسوولان را می‌طلبد.

یحیی کریم‌آبادی که به نمایندگی از عکاسان به بیان مطالبات هنرمندان این قشر پرداخته بود هم گفت؛ در تصمیمات فرهنگی و هنری کمتر از نظرات هنرمندان استفاده می‌شود و در خیلی از جشنواره‌های فرهنگی جای هنرمندان خالی است.

رییس انجمن نمایش گلستان هم از استاندار گلستان خواست به حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه‌ای داشته باشد تا دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان هم در تصمیم‌گیری‌ها، هنرمندان را به حساب بیاورند.

مهدی صمدی ادامه داد: برخی از دستگاه‌های اجرایی فرهنگ را فراموش کرده و بار مشکلات این بخش را صرفا بر دوش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشتند؛ از همین تریبون اعلام می‌کنم جوانان هنرمند دست نظام مقدس جمهوری اسلامی را رها نکرده و با تمامی فشارهای ناجوانمردانه دشمن در حوزه اقتصادی، نجیبانه در حال تولید آثار هنری هستند.

در این نشست که هنرمندان بخش‌های مختلف به بیان مطالبات و دغدغه‌های خود پرداختند قریب به اتفاق آنها از استاندار گلستان خواستند یک مشاور هنری برای اشتراک مطالبات و دغدغه‌های فعالان عرصه فرهنگ و هنر با استاندار معرفی و تعیین کند.

در حالی که گله‌مندی و مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر بر فضای جلسه چیره شده بود نماینده هنرمندان موسیقی گلستان در جایگاه حاضر شد و همان ابتدای صحبتش شروع به خواندن آواز کرد تا به قول خودش فضای جلسه را تلطیف کرده باشد.

جواد زمانی‌نیا به ظرفیت‌ ویژه استان گلستان برای برگزاری جشنواره‌های موسیقی اشاره کرد و توضیح داد: گلستان به سبب وجود اقوام مختلف و همجواری با کشور ترکمنستان قابلیت برگزاری جشنواره‌های موسیقی و تبادل فرهنگ موسیقی بین دو کشور ایران و ترکمنستان را دارد.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که فضای موجود برای فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری مطلوب نیست و تعیین مشاور استاندار در امور فرهنگ و هنر تا حدودی می‌تواند دغدغه‌ها و مطالبات این قشر را به گوش مسوولان استانی برساند.

در این نشست ۱۳ نفر از فعالان عرصه فرهنگ، هنر، فعالان قرآنی و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به نمایندگی از فعالان این بخش‌ها بی‌واسطه و رو در رو مطالبات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

بخش پایانی بیان دغدغه‌ها به شعرا اختصاص یافت و زوج شاعر گلستانی که از بی‌مهری مسوولان به حوزه شعر و ادب گله‌مند بودند سفره دل خود را نزد استاندار گلستان پهن کردند.

مهدی خطیری گفت: اگر شاطر نانوایی بودم امسال بازنشست می‌شدم، در حالی که بیش از ۲۰ سال در این حوزه فعالیت دارم یک روز هم بیمه هنرمندان ندارم و سابقه‌ بیمه‌ام مربوط به ویزیتوری یک شرکت لبنیاتی است که به چهار سال هم نمی‌رسد.

وی از تدبیر استاندار گلستان در برپایی این نشست ویژه قدردانی کرد و گفت: خیلی وقت بود که استاندار اینطور صریح و دلسوزانه پای صحبت‌های ما ننشسته، اقدام امروز استاندار گلستان ما را به ادامه کار امیدوار کرد.

عطش اصحاب فرهنگ و هنر برای بیان مطالبات و دغدغه‌های آن ها آنقدر زیاد بود که استاندار گلستان در ادامه جلسه باز هم ترجیح داد پای درد دلشان بنشیند برای همین بخش پایانی این نشست نیز تریبون آزاد بود تا هنرمندان گلستانی از این فرصت مطالبه‌گری به بهترین نحو بهره ببرند.

استاندار گلستان نیز در این نشست شروع سخنان خود را با سروده‌ای از اشعار خود شروع کرد و گفت: برخی از مشکلاتی که امروز از زبان اصحاب فرهنگ و هنر بیان شد قابل حل است.

علی‌محمد زنگانه با بیان اینکه همیشه تلاش کردیم حوزه فرهنگ و هنر از نگاه ما پنهان نماند، افزود: در طرح‌های مختلف از جمله طرح پرورش اوان کودکی، هوش هنری یکی از محتواها است و این مساله نشان از توجه ما به حوزه هنر دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم مشکلات ما را از پا در بیاورد، تصریح کرد: خشکی خلیج گرگان ابرچالش استان گلستان بود و در حالی که ارتباط بین خلیج و دریا ابتدای سال ۱۴۰۲ کامل قطع و شوری آن ۲ برابر شده بود با همت و تلاش توانستیم از این بحران عبور کنیم.

استاندار گلستان متذکر شد: اگر توانستیم برای حل ابرچالش خلیج گرگان، گام‌های ارزشمندی برداریم و پنج هزار و ۲۰۰ هکتار به این پهنه آبی اضافه کنیم از پس حل مشکلات حوزه فرهنگ و هنر هم برخواهیم آمد.

زنگانه از اصحاب هنر خواست با تولید آثار هنری فاخر به کمک خلیج گرگان بیایند و تاکید کرد: با خشکی خلیج گرگان ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به شوره‌زار تبدیل می‌شود که با اقدام جهادی دولت سیزدهم گام اول احیای خلیج گرگان با موفقیت برداشته شد.

تقریبا بخش زیادی از این نشست به شنیدن مطالبات و دغدغه‌های هنرمندان گلستانی خلاصه شد و استاندار گلستان به هنرمندان وعده داد به زودی نشست دیگری با آن ها خواهد داشت و تا آن زمان برای حل برخی از مشکلات این قشر اقدام خواهد کرد.

زواریی/گلستان

کدخبر: 961785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟