فروشندگان لوازم خانگی به فروش قسطی تمایل دارند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور و محصولات آن، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روستایی و شهری است و جنبه‌ای عمومی و غیرقابل ‌اجتناب دارد. این صنعت به ‌دلیل ماهیت عمومی و نوع استفاده از مواد اولیه، یکی از رشته‌های شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی در تمام کشورها و ایران به حساب می‌آید. به همین دلیل قیمت محصولات لوازم خانگی در بازار نیز همواره از نگاه کارشناسان و خبرگان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی چند ماهه گذشته بازار لوازم خانگی با رکود مواجه شده و افزایش فروشگاه‌های بزرگ و فروش اقساطی لوازم خانگی نیز بسیاری از خرده‌فروشان بازار را با مشکل جدی مواجه کرده است، ضمن اینکه حواشی زیادی به دنبال خبر افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل، توسط برخی رسانه‌ها و کارشناسان ایجاد شد، این در حالی است که در همان ابتدای سال جاری به گفته سخنگوی وزارت صمت، هیچگونه مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشد. ذکر این نکته ضروری است که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم لوازم خانگی برخلاف تصور، حتی از میانگین تورم کشور نیز کمتر بوده است.

در حال حاضر، بازار لوازم خانگی رکود زیادی دارد و در حالی که هنوز قیمت لوازم خانگی افزایشی نداشته، حتی برخی فروشندگان به ناچار محصولات خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرند.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایرانکاهش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی

در یک بررسی‌‌ میدانی، فروشندگان لوازم خانگی معتقد بودند قیمت کالاها طی ماه‌های اخیر کاهش 10 تا 15 درصدی داشته و از سوی دیگر اکثر فروشندگان به فروش قسطی کالای لوازم خانگی تمایل پیدا کرده‌ند چرا که جنس در بازار به وفور یافت می‌شود، اما مشتری ندارد.

برخی از عوامل مانند تخصیص قطره‌چکانی ارز، فقدان تسهیلات، وجود کالاهای قاچاق به شکل گسترده در بازار و... از جمله عواملی است که برخی تولیدکنندگان را حتی تا آستانه ورشکستگی پیش برده و گویا رهایی از کرختی بازار لوازم خانگی نیاز به یک شوک دارد تا همزمان با حفظ حقوق مصرف کننده، حال تولیدکنندگان و فروشندگان را نیز خوب کند که این مهم نیز در سایه نظارت دقیق دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که به دلیل شرایط خاص اقتصادی، مردم توان خرید لوازم خانگی ندارند و اکثراً به سمتِ تعمیر لوازم خانگی کهنه یا خراب خود متمایل شده‌اند یا مایلند از فروش اقساطی برخی از مراکز فروش بهره ببرند که این شرایط برای همه فروشندگان نیز قابل اجرا نیست.

مالیات زیاد صنعت لوازم خانگی

عباس هاشمی دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه سهم مالیاتی که این صنعت پرداخت می‌کند بسیار زیاد است، گفت: سیاست کلان دولت و حکومت این است که به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم و از حالت تک محصولی بیرون بیایم، پس حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن اهمیت ویژه دارد.

وی افزود: یک توسعه متوازن زمانی محقق می‌شود که همه چیز با یکدیگر همخوانی داشته باشد، این حجم بالای مالیاتی که تولیدکننده لوازم خانگی پرداخت می‌کند، سفره صنعت لوازم خانگی را کوچک‌تر و ارزش افزوده آن را نحیف‌تر می‌کند و سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری مولد در کشور نیست.

به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی که کمبود کالا در بازار لوازم خانگی وجود ندارد و بازار با رکود مواجه است، زمان مناسبی برای خرید این محصولات توسط مشتریان است.

بازار لوازم خانگی طی ماه‌های اخیر نه تنها با کمبود مشتری به دلیل نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مواجه بوده بلکه تولیدکنندگان و فروشندگان نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نبود مشتری بهره‌ چندانی از این بازار راکد نبرده‌اند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 959561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟