"تکثیر در اسارت" نگاهی به فرزند فیروز ایرانی

به گزارش رکنا از سمنان، "تکثیر در اسارت" روایت امید و ناامیدی، تلاش برای حیات، جفتگیری و زاد و ولد دو یوزپلنگ ایرانی است.

این مستند نگاهی دارد به تلاش برای فراهم کردن شرایط جفت‌گیری دو یوزپلنگ، بعد به انتظار نشستن برای به دام انداختن یوزپلنگی نر که احتمال زنده بودنش می‌رود، دوباره تلاش برای جفت‌گیری، دوباره انتظار و.... تا تولد پیروز. آمیزه‌ای است از بیم‌ها و امیدها و چشم به راه ماندن و ناامید شدن و دوباره امیدواری و سرانجامی تلخ برای یوزی که در اوج مشکلات کرونا به سمبل و نماد ایران تبدیل شده است . 

 این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی ایمانی شهمیری به بخش اصلی هفدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران، سینما حقیقت راه یافت و طی مراسمی که در تالار وحدت تهران برگزار شد عنوان بهترین مستند کشور را کسب کرد.

این مستند داستان تکثیر یوزپلنگ آسیایی است که با کاهش جمعیت شان در خطر انقراض قرار گرفتنه و سازمان محیط زیست به تکثیر آن‌ها در محیط اسارت اقدام کرده است.

مهم‌ترین مزیت تکثیر در اسارت ثبت لحظة تولد یوزپلنگ ایرانی است که پیش‌تر در مستندی اتفاق نیفتاده و سبب می‌شود که از جهت ارزش مستندنگارانه بالاتر از همة مستندهای دیگر حیات وحش ایرانی در سال‌های اخیر قرار بگیرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران " سینماحقیقت " از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار شد.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 957579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟