درآمدهای پتروپالایش اصفهان در سال جاری ۳درصد افزایش یافت

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در مراسمی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مدیران پتروپالایش اصفهان به صورت آنلاین با سهامداران این شرکت گفتگو کرده و پاسخگوی سوالات مطرح شده آنان بودند.

در این نشست دکتر محسن قدیری، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه نفت اصفهان که امروز به هلدینگ پتروپالایش تبدیل شده دارای برنامه جسورانه ای است گفت: قصد داریم تا سال ۱۴۰۶به ۵۰۰شرکت برتر دنیا تبدیل شویم .

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در مورد آخرین وضعیت طرح های مورد اجرا در پتروپالایش اصفهان گفت: از جمله طرح های مهم این شرکت پروژهRFCC  است که پیش بینی طرح ساخت این پروژه در پتروپالایش اصفهان ۹۰۰میلیون یورو برآورد شده بوده اما با استفاده از متدهای جدید با صرفه جویی در هزینه ها موفق خواهیم شد با کاهش هزینه ها این طرح را با ۶۰۰میلیون یورو به اتمام برسانیم .

دکترمحسن قدیری، در رابطه با تجهیزات خریداری شده طرحRFCC  توضیح داد: با اجرای این طرح میزان تولید بنزین افزایش خواهد یافت و ۴۰۰هزار پلی پیلن ، ۵۲۰هزار تن پلی اورتان،۷۶۰ هزار تن  MTBE و۵۰۰هزارتن ماری شوی اون تولید خواهیم کرد.

وی بیان داشت: با اجرای طرحRFCC  ضریب پیچیدگی به ۵/۱۲ درصد خواهد رسید. محل تامین مالی ازطریق صاحبان سرمایه است و درحال حاضر نزدیک به ۱۲درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح RHU در پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید گفت: تنها پروژه وزارت نفت طرح KHT است که در طی ۸ماه تکمیل و در دهه فجر راه اندازی خواهد شد.

قدیری اضافه کرد: ضریب پیچیدگی پالایشگاه هم اکنون ۹/۶درصد است و ارزش جایگزینی پالایشگاه طبق آخرین برآوردها ۶میلیون و ۴۷۵میلیارد یورو است.همچنین هزینه جابه جایی هر تن میعانات ۱میلیون تومان است.

پتروپالایش مدیرهمچنین معاون امور مالی ، بودجه و سرمایه گذاری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه براساس صورت مالی ارائه شده توسط حسابرس مستقل، پتروپالایش اصفهان در ۶ماهه اول امسال ۶/۲۳همت سودخالص کسب کرده است افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵/۱۴همت رشد داشته است.

مهندس صاحب ارجمند اشاره کرد:درآمدهای پتروپالایش اصفهان در سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۱ دارای ۳درصد رشد بوده که قیمت تمام شده فروش نیز یک درصد رشد در مقایسه با سال قبل بوده است .

هنوز دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده های نفتی اعلام نشده است

وی ادامه داد: موفقیت در کسب سود پتروپالایش اصفهان حاصل افزایش ۱۶درصدی نرخ تعدیل ارز وکیفی سازی محصولات در پتروپالایش اصفهان بوده که اثر مثبت در سود آوری شرکت داشته است؛ همه این عوامل باعث شد که رتبه اول کسب سود را در بین پالایشگاه های کشور را بدست آوریم.

وی با اشاره اینکه متاسفانه هنوز دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده های نفتی اعلام نشده است و ما صورت های مالی را همچنان بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری سال ۱۴۰۱ انجام می دهیم افزود: همچنین ۴۰درصد از بودجه کسب شده این شرکت براساس بند «ر» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ در مصوبه قانونی برای اجرای پروژه های کیفی سازی با اولویت پروژه کیفی سازی نفت کوره اختصاص داده شده است که در این رابطه گزارش افزایش سرمایه نیز تهیه شده است.

معاون امور مالی ، بودجه و سرمایه گذاری هلدینگ پتروپالایش اصفهان تاکید کرد: نرخ تاثیر ارز از ابتدای سال تا ۱۱شهریور ماه را ۵۰۰/۲۸تومان لحاظ شد و بعد از پایان شهریورماه ۵۰۰/۳۷تومان درنظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: مقادیر فروش براساس گزارش تسهیم  فروش شهریورماه را با توجه به اینکه دریافت نکردیم براساس تسهیم ۵ماهه در نظر گرفتیم .

ارجمند گفت: متوسط نرخ نفت خام در ۶ماهه امسال برابر ۷۲ دلار و ۸سنت در هر بشکه بود که ما برای ۶ماهه دوم سال ۱۴۰۲معادل ۶ماه اول لحاظ کردیم .

وی در ادامه همچنین گزارش حسابرسی این شرکت که توسط موسسه هوشیار ممیز انجام شده است را برای سهامداران تشریح کرد وگفت: در هفت ماهه پایان سال قبل اسناد فروش را از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دریافت کردیم و سودها را در شرکت لحاظ کردیم.

پترو پالایش عکس متندر ادامه سهامداران سوالاتی را از هیات مدیره و معاونان پتروپالایش اصفهان داشتند که هریک از مدیران پاسخگو بودند.

مدیر مالی هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز گفت: طبق آخرین دستورالعمل نرخ گذاری، نرخ قیمت نفت کوره براساس نرخ فوق خلیج فارس بوده و تعدیلات لازم پیش بینی نمی شود.

پژوهش با اشاره به اینکه فروش فرآورده های ویژه طبق روال قبل بوده و هیچ گونه تغییر خاصی مد نظر نیست افزود: در نیمه نخست سال جاری وکیوم باتوم تهاتری ۳۲۳۳۳۳تن بوده و میزان فروش وکیوم باتوم تهاتری از طریق بورس کالا ۹۹۵۶۹۲ تن بوده است، همچنین از ابتدای مهرماه هیچ گونه وکیوم باتوم از هلدینگ پتروپالایش اصفهان صادر نشده است .

هیچ گونه تغییر در  فروش نفت سفید نداریم

وی در مورد فروش نفت سفید گفت: هیچ گونه تغییر در نحوه فروش نفت سفید رخ نداده است و تنها تغییر در بخش گاز مایع بوده که با پیگیری های فراوان مسئولان شرکت از ابتدای خرداد ماه سال جاری ماهیانه ۱۶هزار تن مجوز فروش گاز مایع را اخذ کردیم.

مدیر مالی پتروپالایش اصفهان در رابطه با صنعت سبز بودن این مجموعه افزود: پتروپالایش اصفهان کلیه موارد زیست محیطی در رابطه با آب، خاک، هوا را رعایت کرده و اعلام کرده ایم که ما عاری از هرگونه آلایندگی هستیم، از این رو دستگاه های نظارتی هم می توانند تمامی موارد را مورد آنالیز قرار دهند.

پژوهش، در خصوص قیمت گذاری نفت خام گفت: جلسات متعددی با وزارت نفت، انجمن صنفی صنعت پالایش و غیره برگزار شد ولی تاکنون هنوز دستورالعمل دراین خصوص ابلاغ نشده است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به طرح های مهم زیست محیطی که در پتروپالایش اصفهان تعریف شده ما به دنبال این هستیم که از خروج نقدینگی جلوگیری کنیم ولی از طرفی منافع سهامدار و رضایتمندی آنان همیشه مد نظر هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بوده، لذا تصمیم گیری نهایی در خصوص توزیع سود بیشتر در مجمع عمومی با حضور کلیه سهامداران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید در پتروپالایش اصفهان از ۳۷۰هزار بشکه به ۳۹۵هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: این افزایش با توجه به ناترازی برخی فرآورده های داخلی بوده است.

پژوهش گفت: در انتهای سال جاری تعمیرات اساسی در پتروپالایش اصفهان پیش بینی نشده و از اوایل سال ۱۴۰۳ این تعمیرات انجام خواهد شد.

مدیر مالی پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه تصمیم خاصی برای افزایش سرمایه گذاری نداریم گفت: کلیه فروش ها به صنایع همجوار برمبنای قراردادهای فی مابین است. همچنین هیچ تغییری در قیمت  فرآورده های نفتی شرکت پتروپالایش اصفهان رخ نداده است. بنزین و گازوئیل این شرکت هم یورو ۵ است.

بمهن راعی/اصفهان

کدخبر: 957447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟