آرد کامل به نانوایی های سمنان راه یافت

به گزارش رکنا از سمنان، آرد گندم سبوس دار از کل دانه گندم شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم به دست می آید. این بدان معنی است که تمام مواد مغذی ضروری را که طبیعت ارائه می دهد حفظ می کند. در مقایسه با آرد تصفیه شده که تحت فرآوری گسترده ای قرار گرفته است. معمولا در نانوایی ها برای پخت از آرد تسویه شده یا آرد غنی شده استفاده می شود.

چند روزی است که طرح پخت نان با آرد کامل در تعدادی از نانوایی های شهر سمنان آغاز شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: در مرحله نخست دو نانوایی سنگکی ماشینی و سنتی، با بهره مندی از آرد کامل ۷ درصد سبوس نان کامل را پخت می‌کنند و در صورت استقبال شهروندان این تعداد افزایش می‌یابد.

عبدالرحیم تحصیلی افزود: در آرد کامل برابر استانداردهای تعریف شده و در مقایسه با سایر آردها سبوس گیری کمتر و حدود  هفت درصد انجام شده است.

گندم-1

آرد کامل شامل تمام اجزا گندک می شود و حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضد اکسیدان است.

البته مصرف نان حاوی آرد کامل دارای ماندگاری گمتر نسبت به سایر نان ها می باشد با این حال ضمن کمک به تأمین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود روند خونرسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

آرد گندم کامل با طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده است. به ویژه سرشار از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات است که برای تولید انرژی، عملکرد مغز و رشد سلولی ضروری هستند. علاوه بر این، آرد گندم کامل حاوی مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است که نقش حیاتی در حفظ عملکردهای سالم بدن دارند.

حسن رستم زاده/ سمنان

کدخبر: 955889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟