ورود غاز پیشانی سفید کوچک به تالاب میل و مغان

به گزارش رکنا از اردبیل، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد با اعلام این خبر، گفت: از زمان آغاز نخستین بارش‌های پاییزه در مناطق سرد سیر روسیه و شمال اروپا تعداد کثیری از گونه ‌های مختلف پرنده با مهاجرت به نوار غربی کشور از جمله تالاب‌ ها، آب ‌بندها و مزارع کشاورزی شهرستان های پارس آباد و اصلاندوز را برای زمستان ‌گذرانی خود انتخاب می‌ کنند.

شاهین جهانگیرزاده با اشاره به اینکه در تالاب میل مغان شهرستان اصلاندوز ۷۲ گونه پرنده شناسایی شده است، افزود: غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، سهره، حواصیل و بوتیمار از جمله ‌پیش قراولان پرندگان مهاجر به این منطقه هستند.

جهانگیرزاده با بیان اینکه غاز پیشانی سفید کوچک و زنگوله بال از با ارزش ترین پرندگان مهاجر به منطقه هستند، اظهار کرد: غاز پیشانی سفید کوچک تنها پرنده در حال انقراض در دنیاست که برنامه حفاظت بین المللی برای آن تدوین شده است و این پرندگان در هنگام مهاجرت رصد می شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد بیان کرد: هرگونه شکار و صید غاز پیشانی سفید کوچک ممنوع بوده و با شکارچیان و متخلفان به طور قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

جهانگیرزاده اضافه کرد: تالاب سد میل مغان به دلیل غنای تنوع زیستی و دارا بودن حیات وحش منحصر به فرد و مهاجرت سالانه بیش از ۲۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر در حال گذراندن مراحل نهایی برای ثبت در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی است.

غاز پیشانی‌ سفید کوچک که نام علمی آن Anser erythropus می باشد از رده پرنده، شاخه طناب داران، راسته غازسانان، تیره اردکیان، زیرخانواده غازان و تبارغازها است.

تعداد این پرنده در سطح جهان کاهش چشمگیری داشته به طوری که در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته و اجرای برنامه ویژه حفاظتی در زیستگاه هایی که دیده می شود ضروری است.

 

کدخبر: 955070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟