معدن؛ دومین ثروت خفته کشور/ ایران تا 200 سال آینده ذخیره سنگ دارد/ لزوم توجه به ظرفیت شهرهای خواهرخوانده + فیلم
حجم ویدیو: 35.27M | مدت زمان ویدیو: 00:01:23

به گزارش رکنا از اصفهان، نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن،سیمان، فولاد،تونل سازی،راهسازی،ماشین آلات و تجهیزات وابسته با حضور مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان و شرکت نمایشگاه‌ها و خبرنگاران در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

حسام الدین فرهادی نسب نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار کرد:  اصفهان با وجود اینکه رتبه چهارم وجود معادن در کشور را دارد، استانی معدن‌خیز محسوب می‌شود. سال گذشته استان اصفهان رتبه دوم معادن فعال را به خود اختصاص داد. استان اصفهان از نظر تولید سنگ‌های تزئینی (مرمیت، گرانیت و سنگ چینی) رتبه اول را در کشور دارا است و هم در حوزه صنعت و هم در حوزه معدن دارای تاریخچه است و عمر یکی از معادن سنگ استان به چهار هزار سال می‌رسد.

نمایشگاه6وی با بیان اینکه رویکرد نمایشگاهی فعلی در دنیا بعد از انقلاب صنعتی انگلستان ایجاد شده است، افزود: در استان اصفهان یکی از مجهزترین سایت‌های نمایشگاهی ایران ساخته شده‌است که به گفته بسیاری از روسای نمایشگاه‌های سطح کشور از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار است، اما تا به حال در بخش معدن نتوانستیم از این پتانسیل و تجهیرات به خوبی استفاده کنیم. بعد از صحبت با مسئولان قرار شد نمایشگاهی که قبلا به صورت موسمی برگزار می‌شد را به صورت اختصاصی به تامین زنجیره معدن اختصاص دهیم. امسال می‌خواهیم دورنمای خوبی از معدن در استان اصفهان داشته‌باشیم و امیدواریم یکی از قوی‌ترین نمایشگاه‌های استان در سال جاری، نمایشگاه معدن باشد.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص خام فروشی منابع معدنی تصریح کرد: مدتی پیش گزارشی از صادر کردن خاک خام از اصفهان پخش شد، در حالی که آن خاک خام نبوده و کلینکر سیمان بود که مرحله آخر تولید آن به عهده کشور وارد کننده بود و تمام مراحل دیگر در خود ایران انجام شده‌بود که اتفاقا ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. همچنین در بحث سنگ، ذخایر سنگ کشور حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تن است، ما سالیانه بنا بر برنامه‌ریزی وزارت صمت بین ۸ تا ۱۳ میلیون تن تولید سنگ در کشور داریم، یعنی اگر هیچ معدن جدیدی پیدا نکنیم تا حدود ۲۰۰-۳۰۰ سال آینده سنگ در کشور داریم. وقتی بحث خام فروشی می‌شود باید به محصول نیز دقت کرد.

نمایشگاه 3فرهادی نسب  تاکید کرد: اگر در مورد خام فروشی محصولی مثل سنگ آهن صحبت شود شرایط فرق می‌کند، زیرا با تولید سالانه ۵۵ میلیون تن که قرار است انجام شود طبق گفته سازمان زمین شناسی کشور تا سال ۱۴۱۱ بیشتر سنگ آهن نداریم. همچنین مثلا سنگ لاشتر تا چند سال پیش در ایران برای پی ریزی ساختمان استفاده می‌شد اما طی یک دیدار نماینده‌ای از ایران در ایتالیا، به عنوان یک سنگ نسبتا گران از آن استقبال کردند که الان سنگ لاشتر تبدیل به یک برند شده است و ما نیز با همین نگاه اقدام به صادرات سنگ می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سنگ‌برهای خودمان کارخانه‌هایی داریم که به کانادا، سوئد و سوئیس و کشورهایی که به فکر کسی نمی‌رسد، سنگ صادر می‌کنند. از صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری سالانه سنگ بریده که به آن افتخار می‌کنیم حدود ۸۰ میلیون دلار آب، برق و گاز کشور است و ما سوبسیدهای خودمان را می فروشیم که با سنگ ۴-۵ دلار امکان پذیر نیست و ما به صورت میانگین به کشورهای اطراف سنگ را با میانگین قیمت ۹ دلار به ازای هر متر مربع به فروش می‌رسانیم.

نمایشگاه6نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان 30 تا 40 درصد فولاد کشور را تامین می‌کند، افزود: علاوه بر نمایشگاه سالانه فولاد، به دلیل اینکه اصفهان قطب فولاد کشور است، در حالی برنامه‌ریزی همایش سالانه فولاد در اصفهان با دبیرخانه مستقر و دائمی هستیم. بیشتر این دست همایش‌ها در تهران و کیش برگزار می‌شود، در حالی که اصفهان قطب فولاد کشور است و در سال آینده همایش بین‌المللی فولاد به میزبانی افصهان برگزار خواهد شد. برنامه‌ریزی این همایش با عنوان «توسعه، تولید و تجارت پایدار صنعت فولاد» انجام شده است که به چشم انداز فولاد در آینده کشور می‌پردازد.

معدن دومین ثروت خفته ایران است

همچنین محمد ابکاء بنیانگذار فولادتکنیک و عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی در این نشست اظهار کرد: بزرگترین صنعت ایران که پول ساز بوده، صنعت نفت است. امروز مسئولان کشور و فعالان اقتصادی اذعان دارند که بعد از نفت بزرگترین ثروت ایران معادن هستند که دومین ثروت خفته در ایران است. با وجود اینکه از همه عناصر معدن در ایران وجود دارد، معادن در ایران مغفول مانده است و فعالان اقتصادی به تازگی فکر استفاده از این منایع خدادادی کرده‌اند، به خصوص اینکه انقلاب صنعتی چهارم در راه است و دنیا با انقلاب صنعتی چهارم پیش می‌رود.

ابکاءوی افزود: در این دوره اتاق اصفهان توجه خاصی به معادن دارد و برگزاری نمایشگاه معادن نیز در همین راستا است. به خصوص که بیشتر نگاه اتاق اصفهان به معادن نه برای مصرف داخلی بلکه برای صادرات است و اگر ما بخواهیم مواد معدنی را صادر کنیم مثل نفت سخت نیست که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی جلوی ما را بگیرند یا کشتی ما را توقیف کنند. مواد معدنی در کشورهای ثروتنمند منطقه که می‌خواهند پول خود را به هر نحو خرج کنند خریدارهای خوبی دارد و فرصت خوبی در همه زمینه‌های معدنی داریم.

پتانسیل شهرهای خواهر خوانده مغفول مانده‌است

نمایشگاه5همچنین محمد گیوی معاون امور نمایشگاهی و بازاریابی شرکت نمایشگاه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: شرکت نمایشگاه رسالت بعد رسانه‌ای صنایع و حوزه‌های مختلف دارد و از فضا و امکانات خوبی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری برخوردار است. توسعه شبکه سازی برای توسعه محتوا ارائه شده توسط نمایشگاه دغدغه حال حاضر شرکت نمایشگاه اصفهان است. ما به عنوان تسهیل‌گر سعی در انجام وظیفه خود داریم و لازم است متخصصان هر حوزه در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه شرکت نمایشگاه اصفهان تلاش می‌کند که در نمایشگاه صرفا به دورهمی نمایشگاهی بسنده نشود و بتوان رویدادهای تخصصی مرتبط با نمایشگاه برگزار کرد، ادامه داد: در سال 1402 تاکنون دو میز تخصصی صادرات در استان اصفهان با حضور مهمانانی از خارج شهر اصفهان برگزار شده است. امیدواریم هم‌افزایی که در نمایشگاه ایجاد می‌شود بتواند بعد گسترده‌تری برای فعالان اقتصادی داشته باشد.

معاون امور نمایشگاهی و بازاریابی شرکت نمایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این عنوان نمایشگاهی بعد از چندین سال برگزار می‌شود و به دلیل این وقفه، برگزاری نمایشگاه نیازمند یک انرژی مضاعف است، تاکید کرد:  پتانسیل شهرهای خواهر خوانده به شدت در اصفهان مغفول مانده است، در حالی که اصفهان با 16 شهر دنیا خواهر خواندگی دارد که روابط سیاسی با آنها بسیار آسان‌تر است و از پتانسیل تجاری این موضوع می‌توان استفاده کرد و در نمایشگاه‌های اخیر نیز شرکت‌هایی از چین، ایتالیا و ترکیه حاضر بودند.

نمایشگاه از اکتشاف تا ترابری را شامل می‌شود

بندرچیهمچنین محمود بندرچی برگزار کننده سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راهسازی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته در این نشست اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از پتانسیل شهر و استان اصفهان بیشترین بهره ممکن را ببریم. بعد از بازدید از نمایشگاه‌های مشابه خارجی و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان اصفهان و تامین حدود 60 درصد از سیمان و فولاد کشور توسط این منطقه، عنوان نمایشگاه به این نام رسید که همه شاخه‌ها از اکتشاف تا ترابری را شامل می‌شود.

وی افزود: برای سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راهسازی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته حدود 100 مشارکت کننده داریم. از این تعداد حدود 50 درصد مربوط به استان تهران، 25 درصد مربوط به استان اصفهان و 25 درصد مربوط به سایر استان‌ها و نمایندگان خارج از کشور است.  پیشنهاد من این است که مجموعه‌های فولادی بزرگ استان اصفهان که در حوزه معدن نیز فعال هستند در این نمایشگاه مشارکت داشته‌باشند. همچنین سه مجموعه بزرگ سیمانی استان اصفهان هنوز در نمایشگاه مشارکت نداشته‌اند.

همچنین رضا اسلامی مسئول کمیته خدمات فنی و مهندسی اکتشاف اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار کرد: همواره به بخش معادن کم‌توجهی شده‌است، در حالی که به عنوان یک صنعت مادر نقش مهمی در صنعت کشور دارد. اگر از فردا معادن سنگ‌های لاشه تعطیل شود بیش از 50 درصد صنایع کشور متوقف می‌شود. همچنین در معادن اصول اکتشاف رعایت نمی‌شود که می‌تواند منجر به بروز مشکل شود اما به آن توجهی نمی‌شود و سعی می‌کنیم با حضور در نمایشگاه و جذب فعالان و کارشناسان اکشتاف معادن بخشی از مشکلات موجود را حل کنیم.

اصفهان / بهمن راعی

کدخبر: 954854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟