تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان و انتقال آن به وراث

به گزارش خبرنگار رکنا از یزد؛  وی گفت: متقاضیان در وهله اول باید با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سامانه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس  https://ddn.csdiran.ir یا با تماس تلفنی با شماره ۱۵۶۹ از موجود بودن سهام عدالت و همچنین انتخاب روش غیرمستقیم  سهام عدالت متوفی اطمینان حاصل کرده و سپس برای انتقال سهام به کارگزاری های منتخب بورس در سطح استان مراجعه کنند.

محمدحسن ابوترابی در نشست مشترک کارگزاری های منتخب بورس با روابط عمومی های دستگاههای استانی وزارت اقتصاد افزود: فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث کارگزاری بورس  آغاز و پنج کارگزاری  بورس در استان یزد شامل آگاه، سامان، مفید، مبین سرمایه و ایساتیس پویا به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده اند.

وی سجامی بودن وراث را لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: یکی از وراث متوفی  به عنوان نماینده می‌تواند بر اساس برنامه زمان‌بندی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از جمله اصل گواهی فوت واصل ورقه انحصار وراثت ، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی  متوفی و وراث  یا کپی برابر با اصل این مدارک به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد.

وی تصریح کرد: وراثی که کارت ملی متوفی ندارند باید به ثبت احوال و کسانی هم که گواهی انحصار وراثت ندارند تا قبل از زمان مشخص شده برای  تشکیل پرونده باید به شورای های حل اختلاف برای دریافت گواهی انحصار وراثت  مراجعه کنند.

به گفته مدیر بورس منطقه ای استان سیستم به صورت هوشمند سهام متوفی را بر طبق ورقه انحصار ورثه تقسیم می کند مگر در مواردی که فایل وصیت نامه موجود و در زمان تشکیل پرونده بارگزاری شده باشد.

محمدحسن ابوترابی با بیان اینکه مابقی کارها به صورت برخط انجام خواهد شد گفت: به محض تشکیل پرونده، تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه پیگیری کنند.

وی در عین حال با بیان اینکه همه مشمولان سهام عدالت که تاریخ فوت آنها از سال 84 تا ابتدای سال 99 می باشد نوع سهام عدالت آنها غیرمستقیم می باشد گفت: کلیه مراحل در دفاتر کارگزاری منتخب به صورت رایگان انجام میشود .

جدول زمان بندی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث بر اساس اعلام بورس منطقه ای یزد به این شرح است:

وراث متوفیان سال ۱۳۸۴ و قبل از آن در تاریخ ۱۵ آبان

متوفیان سال ۸۵ در تاریخ ۲۷ آبان

سال ۸۶ و ۸۷ در تاریخ ۱۱ آذر

سال ۸۸ و ۸۹ در تاریخ ۲۵ آذر

سال ۹۰ و ۹۱ در تاریخ ۹ دی

سال ۹۲ و ۹۳ در تاریخ ۲۳ دی

سال ۹۴ و ۹۵ در تاریخ ۷ بهمن

سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ ۲۱ بهمن

سال ۹۸ و ۹۹ در تاریخ ۵ اسفند

سال ۱۴۰۰ و به بعد ۱۹ اسفند

کارگزاری های منتخب بورس در استان یزد جهت تقسیم سهام عدالت متوفی :

•کارگزاری ایساتیس پویا : بلوار جمهوری – نبش کوچه شرق – ساختمان بورس – طبقه همکف (شهرستان های میبد و اردکان می توانند به دفاتر کارگزاری ایساتیس در شهرستان خود مراجعه نمایند)

•   کارگزاری آگاه : میدان امام حسین – مابین بانک صادرات و بانک ملی  

•   کارگزاری سامان : میدان اطلسی – ساختمان اطلس – طبقه همکف  

•   کارگزاری مبین سرمایه : میدان مهدیه ابتدای بلوار شهید بهشتی ساختمان کوروش طبقه سوم

•   کارگزاری مفید : بلوار منتظر قائم – قبل از چهارراه فاطمیه ساختمان شماره 4(ساختمان   LG)طبقه اول

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 952051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟