گسترش فرهنگ کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است

به گزارش رکنا از لرستان؛ محمدکریم خورشیدوند روز سه‌شنبه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان در سال جاری با اشاره به برخی از بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی به جمله «هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد» ایشان اشاره کرد و افزود: این جمله ضرورت این‌گونه جلسات را نشان می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه موضوع کتاب و کتابت در رشد حیات اجتماعی تاثیر بسزائی دارد، بیان کرد: گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، می‌تواند در برون‌رفت از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

خورشیدوند با تاکید بر اینکه کتاب خوب را باید ترویج کرد تا مردم به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی آنان شود افزود: مردم باید کتاب‌های ارزشمند و مناسب بافرهنگ و ارزش‌های هر منطقه را بشناسند.

خورشیدوند به نقش مهم شهرداری‌ها در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: با افزایش فضای کتابخانه‌ای، دسترسی مردم در مناطق مختلف به کتاب بیشتر خواهد شد. 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: باید تلاش شود به منظور تحقق رسالت فرهنگی شهرداری‌ها، مردم بتوانند به راحتی به کتابخانه‌ها دسترسی داشته باشند و در زمینه مجوز ساخت کتابخانه‌ها شهرداری‌ها باید تسهیل‌گری داشته باشند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها موظفند نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور حمایت از ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز کنند.

خورشیدوند با اشاره به اینکه ارتقای شاخص سرانه مطالعه موجب افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر عموم با حقوق شهروندی می‌شود، بیان کرد: بر این اساس موفقیت کتابخانه‌های عمومی که همان نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه است نیل به سایر اهداف را در بخش‌های دیگر تسهیل می‌سازد.

خورشیدوند با تاکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در استفاده از ظرفیت‌های مختلف در گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان گفت: شبکه‌سازی این ظرفیت‌ها خروجی‌های مثبتی را به دنبال دارد. 

وی گفت: لازم است جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی نیز در شهرستان‌های استان به صورت منظم به ریاست فرمانداران برگزار شود. 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان به برگزاری پویش نذر کتاب در لرستان اشاره کرد و افزود: در کمتر از یک ماه حدود ۱۰ هزار جلد کتاب جمع‌آوری شده است که به مناطق محروم استان تا پایان هفته کتاب اهدا خواهند شد‌.

 

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 946456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟