زمین چمن مصنوعی خورزوق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد/ گویش خورزوقی کتاب می‌شود/تکمیل و بهره برداری باغ بانوان خورزوق

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری به مناسبت سومین سالگرد هفته نکوداشت  شهر خورزوق با حضور سید فضل الله هاشمی شهردار خورزوق، علی فتحی سخنگوی شورای اسلامی شهر و اعضای شورای شهر خورزوق ، حجت الاسلام و  حق‌شناس امام جمعه شهر خورزوق در محل شهرداری خورزوق با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

هاشمی شهردار خورزوق در این نشست اظهار کرد: سومین نکوداشت شهر خورزوق هفته جاری برگزار می‌شود که ۱۶ عنوان برنامه در این هفته مدنظر قرار دارد. نواختن زنگ نکوداشت در مدارس، عطر افشانی گلزار شهدا، میزبانی از گروه‌های بوم گردی به منظور معرفی اماکن تاریخی و مذهبی، اجرای تئاتر با موضوع «جمع‌آوری پسماند در سطح شهر» در دبستان‌ها، بهره‌برداری از باغ بانوان «مادر» و بازارچه مشاغل خانگی در باغ بانوان، نشست تخصصی گویش خورزوقی، اجرای مراسم‌های ورزش پهلوانی، برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های شهر خورزوق، اجرای نمایشی موتورسیکلت سواری، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری همایش‌های اسب سواری و دوچرخه سواری و جشن اختتامیه نکوداشت هفته خورزوق برنامه‌های مدنظر در این هفته است.

ساختمان شهرداری به مرحله نازک کاری رسیده است

شهرداری خورزوقوی افزود: شهرداری خورزوق به واسطه قدمت، فرهنگ غنی و وجود بنا‌های تاریخی این شهر به دنبال این است که بتوان این شهر را بهتر شناخت و خود مردم را با این فرهنگ‌ها آشنا کنیم و بتوانیم این فرهنگ را نشر دهیم. در این راستا معرفی مشاهیر و بنا‌های تاریخی نقش مهمی دارد که در این راستا حضور گروه‌های بوم گردی در هفته نکوداشت خورزوق پیش‌بینی شده است که البته به دنبال این هستیم که در طول سال عملی شود که بنا‌های تاریخی و مشاهیر خورزوق به این هفته محدود نشود. نمایشگاه مشاغل شهری و صنایع دستی که با محوریت مشاغل نوپا همچون تریکو پیش‌بینی شده است در هفته نکوداشت خورزوق برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه مشاغل خانگی در محل باغ بانوان مادر برگزار می‌شود.

شهردار خورزوق در خصوص عملکرد مجموعه مدیریت شهری در یک سال اخیر تصریح کرد: ورزش پهلوانی از دیرباز در شهر خورزوق خواستار زیادی داشته و روحیه پهلوانی در این شهر وجود داشت و به همین دلیل مدیریت شهری به دنبال این بود که محلی برای این ورزش پیش‌بینی کند. در این راستا مجموعه ورزشی شهید زارع مورد احداث قرار گرفت که آموزش و اجرای ورزش زورخانه‌ای در این محل انجام می‌شود و یک مجموعه استاندارد است. بهره‌برداری بسیار خوبی از این مجموعه در طول هفته می‌شود و مخاطبان از سنین مختلف از این مجموعه استفاده می‌کنند.

شهردار خورزوقهاشمی ادامه داد: در کنار ساختمان اداری شهرداری خورزوق که مرحله نازک کاری آن آغاز شده، مجموعه فرهنگی در حال ساخت است که هشت کلاس آموزشی در آن پیش‌بینی شده است. همچنین در کنار این‌ها سالن همایش‌ها و اجتماعات با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر پیش‌بینی شده است که مجموعه این‌چینی در شهر وجود ندارد. این سه مجموعه در کنار یکدیگر اتفاقی بسیار خوب در شهر هستند که هر کدام تأثیر بسیار مثبتی در مسائل فرهنگی دارد.

وی در خصوص پروژه زمین ورزشی شهدای خورزوق خاطر نشان کرد: با پیگیری شورای اسلامی شهر خورزوق و همکاری اداره ورزش و جوانان عملیات اجرایی شروع شد و فاز اجرایی اول مجموعه که زمین چمن روباز است در حال اجرا می‌باشد. این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر در حال اجرا فاز اول است که هشت هزار متر به زمین فوتبال چمن مصنوعی استاندارد اختصاص یافته و پنج هزار متر از این مجموعه برای ورزش‌های دو و می‌دانی پیش‌بینی شده است که زیرسازی هر دو زمین انجام شده است که در ۱۰ روز آینده فرآیند چمن مصنوعی انجام شود که در دسترس عموم قرار بگیرد.

خورزوقشهردار خورزوق اضافه کرد: به دلیل اینکه معابر خاکی زیادی در سطح شهر داشتیم. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار متر مربع و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲ هزار متر مربع آسفالت در سطح شهر اجرایی شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ هزار متر و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ هزار متر جدول‌گذاری انجام شده است. در سال جاری اجرای آسفالت و زیر‌سازی خیابان‌های گلستان به طول ۵۰۰ متر، شیخ حسین محمدی به طول ۴۰۰ متر و علامه‌امینی به طول ۳۰۰ متر انجام شد.

پروژه زمین چمن درخواست ۵۰ ساله بود

فتحیهمچنین فتحی سخنگوی شورای اسلامی شهر خورزوق در این نشست اظهار کرد: در آستانه برگزاری سومین همایش نکوداشت شهر خورزوق هستیم، همایشی که شاید در ظاهر برای شهر‌هایی مثل خورزوق هزینه باشد، اما وقتی وارد بررسی آن می‌شویم می‌بینیم که این همایش‌ها و نکوداشتها دستاورد‌های خوبی برای شهر دارد و تأثیر بسزایی در پیشرفت شهر در همه جهات دارد.

وی در خصوص دستاورد‌های برگزاری نکوداشت هفته خورزوق افزود: اولین دستاورد این همایش‌ها شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‎‌های مغفول مانده شهر است، زیرا وقتی همایشی به این نوع برگزار می‌شود که افراد دو سه ماه است که به طور جدی پیگیر کار هستند، ظرفیت‌های مغفول مانده شناسایی می‌شود و روی آن‌ها کار می‌شود که زبان و گویش خورزوقی یکی از این موارد است. شاید کسانی که سن کمتری دارند نتوانند با این گویش صحبت کنند که برای گویشی مثل گویش خورزوقی ضرری سنگین است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خورزوق با اشاره به تأثیرات جانبی برگزاری این همایش ادامه داد: همایش نکوداشت شهر خورزوق باعث شد وارد مقوله گویش خورزوقی شویم و پیگییر ثبت این گویش شویم، که مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری اقدامات اولیه ثبت را انجام دادند و همچنان پیگیر ثبت نهایی گویش خورزوق هستند. در حاشیه همایش نکوداشت شهر خورزوق نشست تخصصی گویش را با حضور هیئت‌های علمی مطرح دانشگاه اصفهان خواهیم داشت. این موارد باعث می‌شود گویش به جایگاه که قبلاً داشته برگردد. همچنین به دنبال چاپ کتابی در خصوص گویش خورزوقی هستیم.

فتحی شناخت نقاط ضعف را دیگر دستاورد همایش نکوداشت دانست و اضافه کرد: وقتی چنین همایش‌هایی برگزار می‌شود شهرداری در راستای پیدا کردن نقاط ضعف تلاش می‌کند که بتواند آن‌ها را به حداقل برساند که همایشی درخور و در‌شان شهر برگزار کند. دیگر مزیت این است که در مجموعه شهرداری تلاش می‌شود افتتاح پروژه‌ها را به نکوداشت برسانند که نهایتاً به خدمت‌رسانی بهتر به مردم منجر می‌شود، مثل باغ بانوان که شبانه روزی تلاش شد که باغی درخور بانوان شهر خورزوق ساخته شود. همچنین تلاش شد پروژه زمین چمن که یک درخواست ۴۰-۵۰ ساله بود را به نکوداشت برسانند که البته مدتی بود که آماده شد اما در بحث چمن مشکلاتی وجود داشت که حل شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خورزوق تصریح کرد: با وجود به وضعیت بدی که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند خورزوق همواره در حال پیشرفت است. پسرفت که نبوده است، درجا نزدیم، بلکه یک گام جلوتر برداشتیم. وضعیت آسفالت خورزوق در چهار بخش بسیار بد بود، که وضعیت فعلی آن‌ها بعد از تلاش‌های اخیر مشهود است. همچنین ساختمان جدید شهرداری طی یک سال و نیم از فنداسیون به مرحله نازک کاری رسیده است و‌امیدواریم کمتر از یک سال دیگر به بهره‌برداری برسد./ت

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 945878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟