تهیه خوراک دام از ضایعات پس از برداشت مزارع پنبه و ذرت بذری

به گزارش رکنا از اردبیل، کمال شهبازی گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود و با توجه به حجم بالای کشت محصولات زراعی و باغی در این استان سالانه حجم زیادی از ضایعات و بقایای محصولات کشاورزی قابل مصرف در تغذیه دامدر این استان تولید می‌شود.

وی افزود: در راستای فرآوری و بهبود ارزش غذایی آن‌ها در تغذیه دام طرح‌ها و پروژه‌های متعددی توسط محققان بخش تحقیقات علوم دامی این مرکز با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: ماحصل آن‌ها بهبود صددرصدی ارزش غذایی ضایعات محصولات کشاورزی و تهیه خوراک کامل ارزان قیمت و اقتصادی برای دام‌های سبک و سنگین در استان اردبیل است و این فناوری توسط اعضای هیأت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز به دست آمده است.

شهبازی با بیان اینکه بخشی از دانش فنی آن در راستای اقتصادی کردن پرورش دام و بهبود بازدهی پرورش دام سبک و سنگین در سامانه عشایری و روستایی به گله‌داران استان منتقل شده است، افزود: خوراک کامل تهیه شده بر اساس این فناوری در واقع مخلوط کاملی از اقلام علوفه‌ای و کنسانتره‌ای بوده و برای هر نوع دام بر اساس سطح تولید و احتیاجات غذایی آن‌ها قابل استفاده هست.

وی گفت: در این فناوری در بخش علوفه‌ای از ضایعات محصولات کشاورزی از قبیل ضایعات پس از برداشت مزارع پنبه و ذرت بذری کاه گندم و در بخش کنسانتره‌ای از ضایعات بوجاری، تفاله سیب ضایعاتی، ملاس و مکمل مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: خوراک‌ها با توجه به اینکه بخش عمده آن‌ها از ضایعات و بقایای محصولات کشاورزی تولید شده در استان تشکیل شده نسبت به خوراک‌های رایج دام حداقل ۵۰ درصد ارزان قیمت‌تر و اقتصادی هستند.

شهبازی گفت: این خوراک‌ها دارای مزیت‌هایی از قبیل حجم کم و حمل و نقل آسان، کاربرد راحت‌تر در سامانه عشایری و روستایی، خوش‌خوراک بودن، گوارش‌پذیری و قابلیت هضم و جذب بالا و به حداقل رساندن مشکلات گوارشی دام و اقتصادی کردن پرورش دام در مناطق روستایی و عشایری بویژه در شرایط خشکسالی است.

 

کدخبر: 945626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟