پیشرفت ۸۹ درصدی تونل کبیرکوه

به گزارش رکنا از ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه  چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری وکف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ واحداث جداول کناری هدایت آب و ... آن می باشد وتا کنون حدود ۴400 متر ازلاینینگ آن به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ وزیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیر کوه و راههای طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد اما بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیر کوه طبق استانداردهای حمل و نقل  منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل می باشد که در این زمینه نیز به زودی مناقصه اجرای روشنایی تونل کبیر کوه برگزار خواهد شد.

دوستی در خصوص عملیات اجرایی این تونل گفت: : درمسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در آخرین مراحل روسازی و آسفالت می باشد و پل زیر گذر آن نیزاحداث و تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص مسیر تونل کبیر کوه از سمت شهرستان دره شهر گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی درحال انجام است که در این شش و نیم کیلومتر در مجموع  ۹ رشته تونل  وگالری(تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲۲۰۰ متر احداث شده و تا کنون ۱800 مترلاینینگ این تونل‌ها که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده اند به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: از سمت دره شهر نیز طبق برنامه زمانبندی درصورت تأمین اعتبارو مساعد بودن شرایط و رفع معارضین محلی پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجراین قسمت از مسیر نیز تکمیل شود.

وی افزود: تونل کبیر کوه در حال حاضر یکی از طولانی ترین تونلهای کشور می باشد( دومین تونل جاده ای کشوربه لحاظ طول) که جهت حذف گردنه برفگیر و سخت گذر کبیر کوه بین شهرستانهای آبدانان و دره شهر در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی هدف از اجرای این تونل را علاوه بر تسهیل تردد بین شهرستانهای دره شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده ای مناسب برای ارتباط استانهای مرکزی کشور از طریق مرزهای بین المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق دانست و افزود: بابهره برداری از تونل کبیرکوه بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطروگردنه های سخت گذرو برفگیر حذف خواهد شد.

کوثر موسوی/ایلام 

کدخبر: 938883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟