راه اندازی سامانه اصپاک با هدف جمع آوری پسماند خشک اصفهان از مبدا /شهروندان بیمه آتش سوزی جایزه می گیرند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با محوریت سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع آوری پسماند خشک با حضور مسئولان و اصحاب‌ رسانه در محل کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

غلامرضا ساکتی مدعامل سازمان مدریت پسماند شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: همواره تاکید ما بر این است که تولید پسماند به حداقل برسد. در این خصوص سازمان مدیریت پسماند دستورالعملی مبنی بر عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و چگونگی مدیریت پذیرایی جلسات بدون ظروف یکبار مصرف تنظیم کرده است تا بتوانیم تولید پسماند را به کمترین مقدار ممکن برسانیم.

وی افزود: زباله گردی یکی از چالش‌هایی که در همه شهرهای کشور وجود دارد و مسئله تولید پسماند و عدم جداسازی پسماند خشک است که مشکلات خاص خود را به وجود می‌آورد و قطعا تفکیک آنها و مدیریت صحیح پسماند به مباحث زیست محیطی کمک می‌کند. ما در رسیدن به توسعه پایدار راه بسیار بلندی پیش رو داریم، اقداماتی که انجام شده است در مسیر رسیدن به توسعه پایدار است اما فاصله زیادی با آن داریم البته که اصفهان در حوزه توسعه پایدار در کشور پیشران بوده است  و تلاش کرده در حوزه‌های مختلف به ویژه پسماند اتفاقات ابداعی جدیدی را رقم بزند.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مدیریت پسماند خشک با آن روبه‌رو بودیم و طبق نظرسنجی عمومی که به کمک مردم، تولید کنندگان اصلی پسماند انجام شد، به آن رسیدیم، عدم حضور مردم در منازل بر حسب اتفاق در یک روز مراجعه ماشین جمع آوری پسماند خشک بوده که منجر به نگهداری 14 روزه پسماند خشک در منازل شد، نگهداری که برای همه مقدور نبود و به عنوان یک مشکل از آن یاد می‌شد و باعث شد با وجود تفکیک از مبدا تحویل پسماند خشک صورت نگیرد.

ساکتی اضافه کرد: تفکیک پسماند خشک و تر از مبدا بین شهروندان اصفهانی رواج پیدا کرده است و در شهر دیده می‌شود که افراد کنار کیسه پسماند تر خود یک کیسه پسماند خشک نیز گذاشته‌اند، یعنی تفکیک انجام می‌شود اما تحویل در زمان درست یا به مبادی پیش‌بینی شده صورت نمی‌گیرد. در این مرحله زباله گردی ایجاد می‌شود و دوره‌گردها، اتباع یا کسانی که پدیده زباله گردی با آنها به وجود آمده با جمع آوری کیسه‌های پسماند خشک یا جدا کردن آنها در آن محل نازیبایی را در شهر ایجاد می‌کنند که در امتداد آن اتفاقات اجتماعی، بهداشتی و امنیتی رخ می‌دهد و لزوم کار در این حوزه مشخص بود.

با اصپاک بیمه آتش سوزی شوید

وی در خصوص سامانه اصپاک تصریح کرد: با این سامانه مردم می‌توانند ساعت مراجعه خودروهای جمع آوری پسماند خشک را مشاهده کنند و زمان خود را مدیریت کنند و می‌توانند نسبت به زمان حضور خود در منزل ثبت سفارش کنند و مثلا برای دو روز بعد با انتخاب بازه زمانی صبح یا عصر سفارش جمع آوری پسماند خود را ثبت کنند که با توجه به نوپا بودن سامانه مشارکت‌های مردم می‌تواند مشکلات موجود سامانه را حل کند که البته در یک دوره آزمایشی دو ماهه بخشی از مشکلات سامانه شناسایی و رفع شد و به بلوغ نسبی رسیده است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: سامانه اصپاک بین سامانه‌های مشابه یکی از بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. این سامانه یک کار جدید در کشور است، سامانه‌های دیگری در کشور راه افتاده است اما هیچکدام از آنها جمع آوری پسماند روزانه ندارد و بیشتر به مراکز تجاری مراجعه می‌کنند و تولید پسماند بالایی دارند اما سامانه اصپاک برای تمام شهروندان و تمام مراکز تجاری است و سعی می‌کنیم بیشترین پوشش ممکن را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سامانه قبلی سازمان پسماند شهرداری اصفهان با وجود آغاز کار اصپاک همچنان فعال است، خاطر نشان کرد:  ایستگاه‌های دریافت پسماند خشک که بعضاً شهروندان به آنها عادت دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهد و افراد برای تحویل پسماند خشک خود راه‌های متعددی دارند تا بتوان حداکثر جمع آوری پسماند را داشته باشیم.

ساکتی در خصوص محصولات اهدایی برای تحویل پسماندهای خشک گفت: در گذشته ماشین‌های جمع آوری پسماند خشک هدایای مشخصی را در ازای پسماند خشک می‌دادند که این هدایا با باز شدن ایستگاه‌های دریافت پسماند تنوع بیشتری پیدا کرد که این تنوع در سامانه اصپاک بیشتر شده است به نوعی که علاوه بر شرایطی مثل شارژ اصفهان کارت امکان بیمه آتش سوزی به اعتبار ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک معادل ۵۰ امتیاز ایجاد شده است که می‌تواند به ایمنی شهر نیز کمک بسزایی کند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: ما امیدواریم هیچ حادثه آتش سوزی برای هیچ شهروندی رخ ندهد اما ماه گذشته خانه یکی از شهروندان دچار آتش سوزی شد که با بیمه آتش سوزی مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان خسارت منزل به وی پرداخت شد با وجود اینکه بیمه نامه آتش سوزی برای آن فرد در ازای ۱۲ کیلوگرم پسماند خشک صادر شده بود.

اولین ماشین جاروزنی کم عرض تولید داخل رونمایی می‌شود

همچنین مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در این نشست با بیان اینکه امیدواریم سامانه اصپاک تحویل خوبی در خصوص جمع آوری پسماند خشک داشته باشد، اظهار کرد: این سامانه در آینده به سمت جمع آوری پسماند تر نیز خواهد رفت. سامانه اصپاک همچنین در روزهای جمعه اقدام به جمع آوری پوست‌های میوه می‌کند که نشان از ورود این سامانه به پسماند تر است.

وی با اشاره به افق کاهش 200 تنی زباله اصفهان تا سال 1410 افزود: در این مقدار 50 تن شیرابه، 50 تن مواد سلولوزی، 50 تا 60 تن تفاله چای و 20 تا 30 تن منسوجات وجود دارد که می‌توانند از پسماند تر جدا شوند. همچنین بر اساس اطلاعات موجود روزانه 20 تن میوه گندیده در زباله شهری وجود دارد که باید در خرید میوه مردم فرهنگسازی لازم ایجاد شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان از شست و شوی محلات توسط پیمانکاران خبر داد و ادامه داد: به علت اینکه معضل زباله گردی رواج پیدا کرده است و کیسه‌های زباله توسط زباله گردها باز می‌شود شیرابه در محل‌های زباله باقی می‌ماند که نیاز به شست و شو دارد که در این راستا در 20 روز اخیر 50 درصد شهر اصفهان شست و شو شده است.

بقایی تصریح کرد: در یک ماه آینده اولین ماشین جاروزنی کم عرض  که تولید داخل است را رونمایی می‌کنیم که یک حرکت ارزشمند است که به یاری شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. با توجه به کمبود کارگر امسال 40 ماشین کم عرض را برای نظافت کوچه‌ها اختصاص دادیم.

وی تحقق تصفیه تکمیلی پساب را یکی از دغدغه‌های مهم دانست و خاطر نشان کرد: با تلاش‌های انجام شده یک تصفیه خانه با قابلیت نانو ازن افتتاح خواهد شد که یک انقلاب در فضای تصفیه پساب است.

گفتنی‌است شهروندان اصفهانی می‌توانند با مراجعه به درگاه isfpak.com  و یا تماس با شماره گویا 1800 اطلاعات بیشتری در خصوص این سامانه کسب کنند./ت

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 937598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟