عملکرد ضعیف بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

 به گزارش رکنا از کهگیلویه و بویراحمد؛ علی محمد روستا روز پنجشنبه در نشست شورای مسکن استان با اشاره به اینکه بر حسب نیاز هر دو هفته این جلسه در سطح استان برگزار می شود، اظهار کرد: در قالب مسکن حمایتی، جوانی جمعیت، خود مالکی و پیمانکاری واحدهایی در سطح استان در دست احداث است.

 روستا افزود: در شهر دهدشت طرح نهضت ملی با یک هزار و ۱۰ واحد و گچساران با ۲۸۸ واحد در حال احداث بوده و پیشرفت خوبی دارد اما این واحدها مشکل آب و برق دارند که در جلسه قبل دستگاه‌های مربوطه مکلف به رفع این مشکل شدند.

وی عنوان کرد: هم اکنون مشکل آب و برق ۲۸۸ واحدی طرح نهضت ملی مسکن رفع شده اما این مشکل در یک هزار و ۱۰ واحدی دهدشت همچنان وجود دارد که راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه ها مربوطه سهم یک سوم خود را در این زمینه پرداخت کرده و تعهدات خود را با برآورد هزینه انجام دهند.

روستا گفت: برخی از بانک ها اعلام کردند که شعب مرکزی آنها هیچ تعهدی در طرح نهضت ملی مسکن برای آنها ایجاد نکرده و نمی توانند در این حوزه ورود کنند و در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و بخش کشاورزی به تعهدات خود عمل می کنند.

 روستا با بیان اینکه توجیه کننده نیست چرا که بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، ابراز کرد: این موارد را به دستگاه های بالاتر آنها گزارش می دهیم چرا که نمی توانیم آنچه را که معیشت مردم به آن گره خورده را به قوانین و بخشنامه و قوانین بانک ها گره بزنیم

معاون عمرانی استانداری با اشاره به اینکه مصوب شد راه و شهرسازی به عنوان کارفرما هر صورت وضعیتی را چه در قالب تعدیل یا هر موارد دیگری به بانک ها ارسال کند تصریح کرد: بانک ها بدون درنگ تسهیلات پرداخت کنند و بار حقوقی آن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی می باشد.

وی با بیان اینکه برخی از متقاضیان طرح نهضت ملی هنوز تعیین تکلیف نشدند گفت: نباید این روند طولانی شود و باید بانک ها پای کار بوده و نسبت به پرداخت تسهیلات نهضت ملی اقدام کنند.

روستا عنوان کرد: برخی از بانک ها ارزیابی پیمانکاران را منوط به قوانین بانکی می دانند این در حالی است که در تمام کشور بنیه مالی پیمانکاران و نداشتن چک برگشتی معیار ارزیابی آنها است.

وی ادامه داد: برهمین اساس به استعلامات پاسخ مثبت می دهند که مصوب کردیم ملاک ارزیابی پیمانکاران توسط سیستم بانکی در استان هم همین موارد باشد.

روستا بیان کرد: از عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات نهضت ملی راضی هستیم اما عملکرد سایر بانک ها راضی کننده نیست.

مریم بردیده/کهگیلویه و بویراحمد

کدخبر: 936409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟