کوله بری، در دو مرز کرمانشاه قانونی می‌شود+ جزییات

به گزارش خبرنگار رکنا از کرمانشاه، سردار کیاست سپهری فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری؛ مرز هر کشوری را ناموس آن کشور دانست و از آمادگی مطلوب مرزبانان برای پاسداری از مرزهای جمهوری اسلامی ایران سخن گفت.

وی با اشاره به ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک استان کرمانشاه با کشور عراق، اظهار کرد: مرزبانی استان با همکاری دیگر نهادهای نظامی حراست و حفاظت از مرزهای استان را انجام می‌دهد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با اشاره به اتفاقات مهم در بحث ارتقای امنیت و جلوگیری از قاچاق در دو طرف مرز، گفت: از ابتدای سال‌جاری مرزبانی کشور عراق نیز به خوبی پای کار آمده و تاکنون در مرزهای مشترک با استان کرمانشاه ۲۰۰ برجک احداث و تا ۴۰۰ برجک نیز افزایش خواهد یافت.

IMG_20231012_110421_809

سردار سپهری با اشاره به استقرار نیرهای مرزبانی عراق در این برجک‌ها، افزود: به موازات ایجاد برجک‌ها، ۲۰۰ کیلومتر جاده‌های مرزی هم ایجاد کرده‌اند، حفر کانال به عرض و عمق ۲ تا سه متر و انسداد فیزیکی به وسیله سیم‌های خاردار، فنس و... در خاک عراق هم انجام شده است.

وی در راستای ارتقای امنیت در مرز دو کشور، به تفاهم‌نامه امنیتی ایران و عراق به واسطه گروهک‌ها و مقرهای موجود در کردستان عراق اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: این توافق سبب جابجایی گروهک‌ها شده تا دیگر شاهد حضور نامبارک آنها در جدار مرزی نباشیم و به عبارتی بحث تهدید نوار مرزی کشور به حداقل ممکن رسیده و شرایط امنیت در مرزها پایدار است.

به گفته فرمانده ارشد مرزبانی استان کرمانشاه، به هر میزانی که امنیت در مرزها ارتقا یابد به همان نسبت، امنیت در کشور هم ارتقا می‌یابد.

IMG_20231012_110403_882

سپهری ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته تردد غیرمجاز در مرزها به شکل گذشته نخواهد بود و بحث قاچاق هم نزدیک صفر خواهد رسید.

وی از اعتبارات خوب برای انسداد فیزیکی ۴۶ کیلومتر از مرزهای پاوه خبر داد و گفت: به دنبال انسداد فیزیکی در نوسود هم هستیم.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مرزداران ما دفاع از کیان اسلامی را در دوران دفاع مقدس ثابت کردند، مرزدار و مرزنشین در یک ارتباط دو سویه در راستای تأمین امنیت و حفاظت از مرز را انجام می‌دهند. مرزبانی حامی حقوق مرزنشینان است.

سردار کیاست سپهری با بیان اینکه در حال حاضر کوله‌بری به شکل مجاز در استان نداریم، گفت: در آینده نزدیک دو مرز مجاز کولبری در مرز شوشمی پاوه و شیخ‌صله در ثلاث باباجانی در راستای گشایش در معیشت مرزنشینان ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به آمار کشفیات نیمه نخست امسال، گفت: افزایش کشفیات نشان دهنده سال سختی برای قاچاقچیان است.

فرمانده مرزبانی اشاره‌ای به آمار افزایشی کشفیات قاچاق کالا به‌خصوص فشنگ، اسلحه، تجهیزات ماهواره، سیگار و لوازم آرایشی از طریق مرزهای استان کرمانشاه داشت و بیان کرد: امروز دشمن در صدد ضربه زدن از طریق فرهنگی، امنیتی و به انحراف کشیدن جوانان است.

IMG_20231012_110500_471

سپهری با اشاره به کشف ۶ هزار و ۷۸۸ فشنگ جنگی از افزایش ۱۸ درصدی کشفیات آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: امسال با کشف ۳۲۰ قبضه اسلحه (۳۰۰ قبضه جنگی و ۲۰ قبضه شکاری) افزایش ۷ درصد کشفیات را داشتیم.

فرمانده ارشد مرزبانی استان کرمانشاه تعداد ماهواره‌های کشف شده در مدت مذکور را ۵ هزار و ۳۳۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۳۱ دستگاه بود، از افزایش ۶۳۰ درصدی حکایت دارد.

وی با اشاره به افزایش کشفیات ۲۳۰ درصدی سوخت، ۳۴ درصدی سیگار (کشف ۱۸ میلیون نخ سیگار)، ۶۰ درصدی پارچه و منسوجات و ۱۵ درصدی لوازم آرایشی، اظهار کرد: کشفیات احشام و ارز در نیمه نخست سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته روندی کاهشی داشته است.

سپهری در مجموع ارزش کشفیات قاچاق کالا از مرزهای استان کرمانشاه طی سال‌جاری را ۸۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سال گذشته این مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال بوده است.

فرمانده مرزبانی با بیان اینکه هوشمندسازی مرزها جزء اهداف نیروهای مسلح است، ادامه داد: از ریزپرنده‌ها و تجهیزات مدرن الکترونیکی برای پایش و رصد مرزهای استان کرمانشاه استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اشاره‌ای نیز به همایش بزرگ پیاده‌رویی اربعین امسال از طریق مرز بین‌المللی خسروی داشت و بیان کرد: در مراسم اربعین امسال شاهد تردد حدود یک‌میلیون نفر از مرز خسروی به عتبات عالیات در امنیت کامل بودیم.

سپهری با تأکید بر رفع نواقص در مرز خسروی به لزوم ایجاد یک پایانه مسافربری و افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها برای اربعین سال آینده اشاره‌ای داشت و افزود: باید از ظرفیت اربعین برای رونق فرهنگی و اقتصادی استان بهره لازم را ببریم و مرز خسروی را به همت مردم و مسوولان استان به دروازه اول کشور برای تردد به عتبات عالیات تبدیل کنیم.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در پایان داشتن ۵ دروازه رسمی با کشور عراق را ظرفیتی برای توسعه استان دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری روی مرزهای استان می‌توان تا حدود زیادی مشکلات اشتغال و بیکاری را حل کرد.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

 

کدخبر: 936315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟