آئین مثنوی خوانی در اردبیل برگزار شد

به گزارش رکنا از اردبیل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در آئین مثنوی خوانی در سالن اجتماعات این اداره کل، با خوانش ابیاتی از مثنوی معنوی، به تشریح نگاه خاص مولانا به دنیا و عقبی پرداخت.

امیر رجبی بی اعتنایی به دنیا را از نظر مولانا از خصائص عرفا دانست و افزود: اگر انسان به دنیا بی‌اعتنا باشد، هرگز صاحب تمدن و پیشرفت نخواهد شد و غفلتی که در نهاد آدمی است، برای رغبت یافتن به مادیات و تشکیل تمدن بشری ضروری است، همانطور که اگر مدام به یاد مرگ باشیم، هرگز برای زندگی و ماندگاری گام برنخواهیم داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر اشعار مولانا، قرآن کریم نیز در چند بخش از صفت غفلت انسان یاده کرده و دوگانگی ساختاری در انسان برای سوق به مادیات و معنویات، در واقع جزو ویژگی‌های خلقت بشر است.

او گفت: همانگونه که در تئاتر و نمایش، چند بازیگر اصلی در صحنه حضور دارند و بقیه بازیگران مکمل بازیگران اصلی هستند، در زندگانی بشر نیز خیلی از انسان‌ها نقش سیاهی لشگر را ایفا می‌کنند و انسان‌هایی که با دل کندن از دنیا به حقایق دست می‌یابند، دارای نقش اصلی در حیات هستند و تعدادشان نیز قلیل است.

همچنین مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل در این نشست ادبی و فرهنگی، حرکت‌ها و برنامه‌های نوین در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را نویدبخش تحول در آن دانست و بر تداوم این قبیل برنامه‌های علمی و ادبی تاکید کرد.

رضوان باقلاچی با اشاره به اینکه نی و نوای آن با اشعار مولانا آمیختگی دارد، استفاده از هنرمندان موسیقی اصیل و سنتی در آئین‌های مثنوی خوانی را خواستار شد و تقارن سالروز بزرگداشت مولانا و مثنوی خوانی با هفته وحدت اسلامی را برای ترویج وحدت مذاهب موثر خواند.

عبدالله بحرالعلومی هنرمند، شاعر و پژوهشگر نیز مثنوی معنوی را در حقیقت نقشه راه سلوک معنوی و راه رستگاری انسانها برشمرد و گفت: مولانا در اشعار خود با ساده ترین زبان، تفسیری از قرآن را ارایه کرده است.

در این برنامه، شماری از شاعران و صاحب نظران نیز دیدگاه‌های خود را درباره اندیشه‌های مولانا مطرح و تبادل نظر کردند.

 

کدخبر: 933347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟