اولویت آتش نشانی حرکت به سوی هوشمندسازی/ ایجاد تعامل با ۱۵ شرکت دانش‌بنیان و ۵ دانشگاه معتبر کشور

به گزارش رکنا از اصفهان؛آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی یک سازمان بحران‌مدار به حساب می‌آید که رسالت آن نجات جان و مال انسان‌ها است، از این رو باید این سازمان با تجهیزات به روز، بهترین عملیات را در کمترین زمان ممکن به شهروندان ارائه دهد.

وی ادامه داد: در هر ۲۴ ساعت حضور آتش نشان‌ها در ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه سطح شهر، میانگین تعداد حریق و حادثه در روز، ۲۴ مورد است که شامل تمام ماموریت‌هایی است که شهروندان نیازمند امدادرسانی مأموران آتش‌نشان‌ها هستند.

نشست خبری2مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: تعداد آمار حریق و حوادث در شش ماهه نخست سال جاری ۷۵۵۴ مورد عملیات بوده است؛ البته تعدادی هم عملیات خدمات ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی به شهروندان ارائه می‌شود که جدای از این آمار بوده ،۳۲۵۳ مورد از این تعداد حوادث و۲۹۹۵ مورد حریق است.

وی خاطرنشان کرد: در مردادماه بیشترین تعداد حریق و حادثه با تعداد ۱۴۴۱ و کمترین تعداد حادثه و حریق را در فروردین ماه شاهد بودیم،

آتشپاد دوم مطلبی اظهار کرد: در ماه‌های گرم سال همچون خردادماه و تیرماه، بیشترین تعداد حوادث مربوط به رؤیت مار است که این ماه‌ها در نزدیکی زمین‌های کشاورزی و باغات و جوی‌های آب دیده می‌شوند و نیروهای آتش‌نشانی اقدام به زنده گیری مارها کرده‌اند، البته تاکنون هیچ مورد گزارشی از ایجاد حادثه از سوی مار برای شهروندان نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد حریق و حادثه در روزهای جمعه تجربه کرده‌ایم و در ساعات ظهر تا عصر بیشترین گزارش حوادث و حریق اعلام شده است.

استفاده از نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده

نشست خبری2مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: نجات افراد یکی از رسالت‌های خطیر نیروهای آتش‌نشانی است، در این راستا در شش ماهه نخست سال ۳۲۱۰ نفر از شهروندان توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات یافته‌اند و بیشترین تعداد نجات یافتگان متعلق به افراد محبوس در آسانسور است و از تعداد نجات یافتگان، ۵۴ درصد آقایان و ۴۶ درصد متعلق به خانم‌ها است

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد فوتی‌ها متعلق به حوادث تصادف جاده‌ای است، افزود: از نظر تعداد عملیات در موارد مختلف بیشترین موارد شامل تعداد محبوسی داخل آسانسور، مهار و نجات حیوانات، محبوسی در اماکن، تصادفات، گیرکردن حلقه در انگشت، رؤیت مار، سقوط درخت و آب گرفتگی بوده است.

    حرکت از روش‌های سنتی به سوی هوشمندسازی را در اولویت قراردادیم.

آتشپاد دوم مطلبی افزود: در شش ماه نخست امسال، ۸۳ مورد حوادث مرتبط با کوه گزارش شده و نیروهای آتش‌نشانی به محل برای عملیات نجات اعزام شدند، یافتن موقعیت دقیق درخواست کننده، ایمن‌سازی مسیر و رسیدن نیروی آتش‌نشان به موقعیت از سختی‌های کار نجات در کوهستان است.

وی با اشاره به هفتم مهرماه، روز آتش‌نشان تصریح کرد: حرکت از روش‌های سنتی به سوی هوشمندسازی را در اولویت خود قراردادیم، در این راستا از سربازان نخبه جذب شده و نخبگان مشغول به فعالیت در سازمان به نحو مطلوب بهره بردیم تا سازمان برای حرکت به سمت حرفه‌ای‌تر شدن گام بردارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: درصدد استفاده از خدمات فناورانه برای حرفه‌ای‌تر شدن عملیات‌های این ناوگان هستیم، در حال حاضر اعزام مأموران کنترل عملیات، از حالت سنتی خارج شده است و به‌صورت پیشرفته از طریق مسیریابی دیجیتال صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سیستمی بانام «لینک سیستم اطفای حریق ساختمان به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی» در این راستا طراحی شد که شش ساختمان مهم شهر به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی به‌صورت برخط متصل شده و کارکرد سیستم‌ها به صورت برخط بررسی می‌شود، چنانچه در طول شبانه‌روزی سیستم استقرار یافته در ساختمان پیغام خطا و هشدار ارسال کند، نیروهای آتش‌نشانی سریع به محل اعزام می‌شوند؛ این سیستم طراحی شده فردا رونمایی می‌شود که ساختمان فاوای شهرداری اصفهان از جمله این ساختمان‌ها است.

    وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی در عرصه تجهیزات ناوگان آتش‌نشانی گفت: خرید پهپاد کاوشگر در نوع خود بی نظیر است که مجهز به دوربین دید در شب، دوربین ترمال و واید بوده و می‌توان از آن برای عملیات‌های جست‌وجو و نجات در شب، حریق و کوهستان استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دوربین دید در شب پهپاد کاوشگر، کانون حریق را به‌راحتی می‌تواند مشخص می‌کند، این پهپاد از اپراتور خود می‌تواند ۱۵ کیلومتر فاصله بگیرد، در این راستا هشت نفر خلبان از بین نیروهای آتش‌نشانی نیز برای این پهپاد آموزش دیده شده است.

وی افزود: «سامانه پایش زمان» از دیگر اقدامات در راستای هوشمندسازی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان بوده که به‌منظور سنجش زمان طلایی برای نجات افراد و اعزام نیروهای آتش‌نشانی در کمترین زمان ممکن از ایستگاه آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه زمان استاندارد جهانی اعزام نیروی آتش‌نشانی از ایستگاه‌ها، زیر یک دقیقه است که زمان اعزام نیروهای آتش‌نشانی شهرداری اصفهان روی ۴۰ ثانیه قرار دارد، گفت: به‌صورت مستمر در پی کاهش زمان اعزام نیروهای آتش‌نشانی از ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه به محل حادثه هستیم.

حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در اصفهان مهمترین چالش آتش‌نشانی است

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه حریق ساختمان‌های بلند مرتبه شهر، مهمترین چالش پیش‌روی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان است، گفت: بسیاری از این ساختمان‌ها تاییدیه‌های آتش نشانی و اطفای حریق را ندارند.

آتشپاد سوم مسعود عنایت‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ ساختمان ناایمن در سطح شهر اصفهان شناسایی شده است که به مرور بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

وی افزود: کارگروهی تحت عنوان بررسی و پایش ساختمان‌های شهر تشکیل شده است که ارگان‌های مختلف در آن نماینده داشته و سازمان آتش نشانی نیز یکی از این ارگان‌ها بوده، پس از بازدیدها، نظرات هر یک از ارگان‌ها برای ایمنی یا ناایمن بودن اعلام می‌شود.

تعامل آتش‌نشانی اصفهان با ۱۵ شرکت دانش‌بنیان و ۵ دانشگاه معتبر کشور

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با بیش از ۱۵ شرکت دانش‌بنیان و پنج دانشگاه معتبر کشور همکاری و تعاملات لازم را داریم و در این راستا در حال انجام بسیاری از پروژه‌ها با این شرکت‌ها هستیم.

امید باقری اظهار کرد: پهنه شهر اصفهان را از طریق ۳۲ معیار همچون معابر کم‌عرض، ساختمان‌های بلند مرتبه، بافت فرسوده، موقعیت‌های استراتژیک و نقاط مخاطره‌آمیز شهر اصفهان با تعاملی که با ارگان‌ها داشته احصا کرده‌ایم که در قالب پهنه‌بندی خطر حریق شهر اصفهان در حال اجرا هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین بافت فرسوده شهر در منطقه سه است که ۱۰ درصد از تعداد حریق را در این منطقه شامل می‌شود، افزود: یکی از پروژه‌های بزرگی که در این زمینه کار کردیم، پروژه ارزیابی ریسک بناهای تاریخی بوده است که به‌طور کامل و آزمایشی میدان امام (ره) و بازمانده حاشیه آن بررسی شد و حتی مواد موردنیاز برای اطفای حریق هم مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: فراخوان ارزیابی ریسک حریق در بازار اصفهان انجام شده است و در پی انتخاب فرد محق این مهم هستیم.

وی ادامه داد: پیرو تدوین سند تکنولوژی در سازمان آتش‌نشانی با بهره‌گیری از متخصصان داخلی سازمان، آتش‌نشانان نخبه و علاقه‌مند به مباحث نوآوری، هسته فناورانه سازمان آتش‌نشانی را تشکیل دادیم و مدیریت تکنولوژی را در سازمان آتش‌نشانی مستقر کردیم.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 932547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟