گردوی سلسله مرغوب ترین محصول تولیدی لرستان/ ظرفیت باغات گردو برای  تبدیل شدن به قطب گردشگری کشاورزی

به گزارش رکنا از لرستان: سید عماد شاهرخی در جشنواره ملی تخصصی گردو شهرستان سلسله عنوان کرد: اغلب باغداران این شهرستان بخش اعظمی از باغات خود را به کاشت درختان گردو اختصاص داده‌اند، به‌گونه‌ای که در منطقه کهمان آب فراوان و خاک حاصلخیز باعث شده تا سرتاسر این منطقه خوش آب و هوا و گردشگری به باغات گردو اختصاص یابد.

وی ادامه داد: محصول گردوی سلسله از جمله محصولات مرغوب لرستان است که علاقه‌مندان زیادی در بین مردم دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرذ: محصول گردوی سلسله به دلیل کیفیت و مرغوبیت علاوه بر مصرف داخلی استانی به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور ، اظهار کرد: سهم لرستان کاشت  ۳۰ میلیون نهال است .

سید عماد شاهرخی تصریح کرد: شهرستان سلسله با توجه به باغات گردو، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی باید پیشران اقتصاد کشور باشد، ادامه داد: ۴ و نیم میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور اشتغال دارند .

شاهرخی اظهار کرد: قریب به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۰ درصد اشتغال و بیش از ۲۰ درصد صادرات ایران به بخش کشاورزی اختصاص دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: لذا باید به سمت توسعه صادرات محور گام برداشته و با ایجاد زنجیره های ارزش، به سمت برندسازی پیش رویم.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: ۱۷۰ طرح کشاورزی با پیشرفت بیش از  ۷۰ درصد در لرستان وجود دارد که سرمایه بلاتکلیف محسوب می شوند.

وی افزود: تکمیل آنها می تواند تاثیر بسزایی بر ارتقا جایگاه کشاورزی در استان داشته باشد لذا اتمام آنها نیازمند نگاه ویژه مسئولان ملی و استانی است. 

شاهرخی تصریح کرد: طرح های نیمه تمام نیازمند تامین اعتبار هستند و این در حالی است که بر اساس قانون، ۱۵ درصد منابع بانکی بایستی در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: اما این در حالی است که قریب به ۷ درصد از این میزان به بخش کشاورزی  پرداخت می شود.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 932408 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟